Nova podle RRTV neobjektivně informovala o reklamě v ČT

Praha - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na svém úterním zasedání kritizovala TV Nova. Ta prý v reportážích odvysílaných v červnu ve své hlavní zpravodajské relaci Televizní noviny neobjektivně informovala o konci reklamy v České televizi. Navíc jednostranně hájila její rušení, aniž by osvětlila problematiku v celé šíři. V tiskové zprávě o tom informovala místopředsedkyně RRTV Alena Macková. Nova se k celé záležitosti nechce zatím vyjadřovat, protože od Rady zatím neobdržela písemné upozornění.

„V reportáži nebyly zmíněny argumenty proti rušení reklamy na České televizi a zejména nebyla blíže vysvětlena povinnost příspěvků z reklamních příjmů České televize do Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie,“ uvedla RRTV k reportáži odvysílané 8. června. Tím podle ní bylo způsobeno, že hlavní téma reportáže, dobrovolný příspěvek do fondu kinematografie od televizí Nova a Prima, vyznělo jako faktor, který by měl být jednoznačně prospěšný. Tím pádem měl být argumentem pro zrušení reklamy na České televizi. „Reportáž byla zpracována předpojatě s cílem vnutit divákům názor, že zrušení reklamy ve vysílání České televize je jediné správné řešení,“ dodala Rada.

Podobné námitky měla Rada i vůči reportáži odvysílané o den později. V té bylo podle radních navíc nepřesně uvedeno, jakým způsobem je řešena reklama ve veřejnoprávní televizi ve Francii, což mělo za následek další podporu argumentů na zrušení reklamy v ČT. Reportáže Nova odvysílala v době, kdy se v Poslanecké sněmovně chystalo projednání novely zákona o České televizi. Ta byla nakonec schválena 13. července.

Novelu zákona o ČT nyní posoudí Senát

Česká televize podle ní bude moci vysílat reklamu pouze na kanálech ČT2 a ČT4 a reklama zmizí z ČT1 a zpravodajského kanálu ČT24. Výnosy z reklamy na ČT2 půjdou Státnímu fondu kultury, peníze z reklamy na ČT4 budou sloužit výrobě sportovních pořadů. Komerční televize Nova, Prima a TV Barrandov budou podle novely odvádět fondu kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. Novela zákona zprvu předpokládala, že reklama bude v ČT zachována kvůli financování fondu kultury a fondu kinematografie. Proti tomu se ale postavily obě největší české komerční televize, Nova a Prima. Reklama na ČT měla totiž původně zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání. Novelu nyní posoudí Senát.

Proti snížení množství reklamy v České televizi se postavilo například České sdružení pro značkové výrobky. To sdružuje přes 40 firem, které patří v České republice k významným zadavatelům televizní reklamy. Jsou mezi nimi například společnosti Danone, Unilever či Henkel.

Načítání...