Sedmnáctiletá romská matka je obdivuhodná

Praha - Zažité představy o životě Romů se snaží proměnit představení Open for Everything choreografky Constanzy Macrasové. V rámci taneční revue romští herci vyprávějí své skutečné příběhy. „Věci ani situace nejsou černé nebo bílé, jsou tu jen různé způsoby pohledů. Když vidíte na scéně sedmnáctiletou romskou matku s dítětem, může vás to znepokojit, pohoršit, ale můžete to vnímat také tak, že ke svému dítěti přistupuje s láskou a její vnitřní síla je obdivuhodná,“ říká Macrasová v rozhovoru pro Kulturamu.

Podle uznávané choreografky se tanečně-divadelní inscenace zabývá „jinakostí“ Romů. Snaží se změnit zažité stereotypy. Kromě osudu mladičké matky představení zachycuje příběh Roma, který se dostal do vězení. „Tanec je pojítkem příběhů a zároveň společnou řečí mezi Romy a neromy,“ vysvětluje Macrasová.

Romové jsou stejní jako ostatní, jen s lepším smyslem pro rytmus

Svou upřímnou výpovědí, která byla z romštiny simultánně překládána na čtecí zařízení nad jevištěm, Romové publikum nadchli. Diváci odměnili výstupy dlouhým potleskem. „Steroetypy vznikají ze zobecňování, tímto představením chci jednotný pohled na Romy v divácích zabít, aby je vnímali individuálně, pak se můžou jednotlivé problémy vyřešit,“ dodává Macrasová.

„Nebyl to vůbec lehký projekt. Romská kultura není snadno přístupná. A i kdybych ji studovala roky, nikdy nebudu její součástí. Ve skutečnosti jsou Romové stejní jako ostatní Evropané, jen s lepším smyslem pro rytmus,“ řekla o projektu dále Macrasová.

Open for everything
Zdroj: ND/Thomas Aurin

Název představení Open for Everything pochází podle Macrasové z hereckého konkurzu, kdy jí romští zájemci často odpovídali, že jsou „otevřeni všemu“. Účastníky představení se nakonec stali Romové od 12 do 56 let, většina z nich dosud neměla s profesionálním tancem zkušenosti, navzájem se vůbec neznali.

„Sloučení, když tančí profík a amatér, to jsou takové dialogy,“ popisuje spolupráci tanečnice a herečka Markéta Richterová. „Jsou neuvěřitelně rychlí v improvizaci, mnohem rychlejší než my. Tam něco spadne, oni to okamžitě zvednou a dobře to začlení.“

Romskou revue doplnila přímo na pódiu pětičlenná kapela, která hrála tradiční romskou muziku propojenou jazzem, funky či etno muzikou. Jako rekvizity používali tanečníci automobil, vycpanou zebru nebo matrace. Plechová garáž se v průběhu inscenace změnila ve svatostánek. Na závěr nechyběl ani opravdový oheň.

Open for everything
Zdroj: ND/Thomas Aurin

Jak říká zpěvačka Iveta Millerová: „Je to takový společenský pohlavek, ať si každý sám za sebe zkusí představit Romy ve své vlastní kůži anebo být k nim opravdu upřímně tolerantní a říct: 'Já jim sice opravdu nerozumím, ale neznamená to, že je budu odsuzovat'.“

Macrasová nenávidí soucitné divadlo

Kritici hodnotí vystoupení nadšeně. „Choreografka Macrasová nenávidí soucitné divadlo, daří se jí balancovat na tenké hranici mezi pocitem porozumění, vcítění se, nikdy však nepropadá soucitu. Výsledkem její dvouleté rešerše je večer plný radosti ze života a hudby, romská revue, která přesto sebeironicky a v silných obrazech vypráví o chudobě a životu bez šancí,“ napsal například Wiener Zeitung.

Open for Everything se představilo minulý týden na Nové scéně Národního divadla v Praze. Dále putuje do jiných evropských měst, například do Košic, Berlína či Stockholmu. Projekt propojil romské tanečníky a zpěváky všech věkových kategorií z Maďarska, Slovenska a Česka spolu s profesionálními tanečníky souboru Dorkypark, který vede Macrasová. Českou republiku reprezentují v projektu herečka Markéta Richterová a zpěvačky a tanečnice Iveta Millerová a Monika Peterová.

3 minuty
Taneční revue – Open for everything
Zdroj: ČT24

Macrasová se na Novou scénu ND vrací po dvou letech, kdy zde předvedla inscenaci s názvem Hell On Earth (Peklo na Zemi). Tentokrát je vrcholem multikulturního projektu Divadlo národů - Romové na Nové scéně, který se zde koná od dubna do konce června. V Evropě žije asi 12 milionů Romů a tvoří tak největší etnickou menšinu. Představení je také součástí festivalu Tanec Praha, který začal v pondělí a bude pokračovat do konce června.

Festival Tanec Praha se v prvním týdnu věnoval ženským choreografkám. Kromě Constanzy Macrasové se představily švédská tanečnice a choreografka Charlotta Öfverholmová a britská performerka Wendy Houstounová, která vystoupila se svým plamenným monologem nejen proti diskriminaci starých lidí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Z basy do divadla. Dobrovolníci doprovází za kulturou vězně i seniory

Dva odsouzení z věznice v Jiřicích nedávno mohli zajít do divadla. Díky platformě Snížit kultuře práh, jejíž snahou je umožnit návštěvu kina, koncertu nebo galerie sociálně znevýhodněným osobám, kteří by si jinak takovou návštěvu nemohli dovolit. Platforma vybudovala a rozšiřuje databázi institucí, které volné vstupy nabízejí.
před 6 hhodinami

Obrazem: Walt Disney Východu. Výstava přibližuje Jiřího Trnku

Průkopník animovaného filmu Jiří Trnka natáčel s loutkami, ilustroval i maloval. Svou poetikou okouzlil celý svět a ovlivnil několik generací filmařů. Jeho tvorbu teď připomíná výstava v pražské Galerii Villa Pellé s názvem Trnka – Příběh legendy.
před 7 hhodinami

Kvíz: Lassie i Dášeňka. Jsou vaše znalosti psích hrdinů pod psa?

Už čtvrtstoletí se uděluje cena Palm Dog za nejlepší herecký psí výkon ve filmu. Vítězem aktuálního ročníku, vyhlašovaného v rámci festivalu v Cannes, se stal islandský ovčácký pes jménem Panda za islandské rodinné drama Ástin sem eftir er (volně přeloženo Zbývající láska). Pandu v její nejlepší roli zatím mohli vidět jen festivaloví diváci, na rozdíl od jiných psích – nejen filmových – hrdinů. Ověřte si v kvízu, jestli vaše znalosti nejsou pod psa.
před 9 hhodinami

Výstavy ve Sladovně ukazují svět Malého prince i jak skartovat emoce

Galerie Sladovna v Písku otevřela tři nové výstavy. Dvě z nich – Plešouni a Malý princ – vycházejí z tvorby výtvarnice Elišky Podzimkové, třetí pod názvem HRAna SEBE o odvaze objevovat připravila Hana Železná. Výstavy jsou interaktivní a propojují umění a hru.
včera v 16:30

Macbeth v Opavě připomíná, jak nebezpečné je zneužití moci

Slezské divadlo v Opavě uvedlo nové nastudování jednoho z nejslavnějších dramat Williama Shakespeara. Režisér Vladimír Morávek vložil do více než čtyři století staré tragédie Macbeth obraz dnešního světa. Ukazuje, jak touha po moci plodí zlo.
včera v 14:15

Cena pro íránského režiséra v Cannes vyvolala diplomatickou přestřelku

Írán si předvolal francouzského chargé d'affaires v Teheránu na protest proti vyjádřením Paříže na adresu íránského režimu. Kritická slova francouzského ministra zazněla v souvislosti s letošním vítězem filmového festivalu v Cannes. Hlavní cenu převzal v sobotu politicky stíhaný íránský režisér Džafar Panahí.
včera v 12:21

Festival Khamoro přibližuje romskou kulturu hudbou, výstavami i průvodem

V Praze v neděli začal festival romské kultury Khamoro neboli Slunce. Program dvacátého sedmého ročníku nabízí koncerty romské hudby, výstavy, promítání filmů i tradiční průvod centrem metropole. Do Prahy dorazí kromě tuzemských také romští umělci z Itálie, Španělska, Maďarska, Francie, Srbska a vůbec poprvé z Řecka. Odborná část se pak zaměří na problém domácího násilí v romské komunitě. Přehlídka vyvrcholí v sobotu 31. května galakoncertem.
včera v 10:59

Potírání „LGBT propagandy“ či možný zákaz Harryho Pottera. Ruská cenzura přitvrzuje

Ruské úřady nedávno zakročily proti zaměstnancům nakladatelství, které podezřívají z „propagandy LGBT“. Hnutí sexuálních menšin je v zemi od roku 2023 zakázáno jako „extremistická organizace“. Server Meduza upozorňuje, že zátah se liší od těch „běžných“ a že dochází ke změně pravidel na celém ruském knižním trhu. Cenzura se ale nezaměřuje jen na knihy – v hledáčku jsou také filmy o Harrym Potterovi či seriálová Hra o trůny.
včera v 10:54
Načítání...