Glosa z Berlinale: V bludném kruhu korektnosti

Je otázka, zda není většina filmů na Berlinale v současné chvíli interpretována až příliš z pohledu všestranné korektnosti, píše ve své festivalové glose Martina Vacková. Berlinale se nemohlo vyhnout problémům MeToo, a jak před zahájením uvedl ředitel festivalu Dieter Kosslick, neuvedlo několik filmů, kde byly vazby na obviněné filmaře. Vysocí evropští filmoví profesionálové vrací do hry debatu o kvótách pro ženy ve filmovém byznysu. A je festivalově korektní, že na Berlinale se ukazují politicky laděné filmy, které by měly odrážet současný stav světa. Jenže dosud je – především v soutěžní sekci – jejich světem spíš bludný kruh.

Až přijde válka

V tomto prostředí korektnosti zahajoval dokumentární sekci Panorama česko-chorvatský dokument Až přijde válka. Režisér Jan Gebert točil na Slovensku tři roky se skupinou slovenských branců, kteří si hrajou na vojáky a domobranu. Film zachycuje, jak se ze skupinky mladých nadšenců nenápadně stává nacionalistická pravicově zaměřená skupina lidí, kteří mimo jiné hájí panslavismus a příklon k Rusku. 

Snímek vyprovokoval po projekci k otázkám, zda točit a podporovat vznik podobných titulů, aby se jako varování zviditelnily různé tendence ve společnosti, nebo je naopak neukazovat a nedávat jim prostor být viděn. Ale není to o netečnosti slovenské společnosti, je to o netečnosti středoevropské, ba evropské společnosti. Varující je, jak systém není připraven zaujmout stanovisko k neonacistickým tendencím a k tomu, jak společnost hnědne.

Příklady z filmu jsou okaté – pochod městem a vojenskou přísahu na náměstí hlásí branci na úřadech jako kulturní akci, a když to zapadá do tabulek, nic se neděje. Jiným alarmujícím momentem je jejich přednáška ve škole. Film byl natočen v koprodukci s Chorvatskem, které se také potýká s nacionalistickými tendencemi.

Ruský disident bez cenzury

Hlavní soutěž doposud nápadně uvádí politicky motivované filmy. Z nich trochu vybočuje ruský Dovlatov (Dovlatov), díky němuž se divák ocitne v 70. letech minulého století v sovětském disidentském prostředí. Ruský režisér Alexej German mladší tentokrát do Berlína přišel s divácky přijatelnějším filmem než jeho předchozí Pod elektrickými mraky.

Dovlatov je zneuznaný sovětský básník, který se v Leningradě v 70. letech snaží publikovat pesimistické básně, což mu režim pochopitelně nedovolí. Nevypráví obyčejnou story básníka, který je donucen k emigraci. Prosvětlená kamera a teatrální dialogy jsou prostředkem k vyjádření bezútěšnosti a nehybnosti v Sovětském svazu za Brežněvovy éry. A ke slovu přichází i snaha umělců zachovat ducha rozervané široké ruské duše, literatury a umění. Kdo bude hledat, najde i narážky a paralely na současný stav v ruské společnosti.

Jedním z hlavních producentů filmu byla ruská státní televize a jak režisér přiznal, nezaznamenali žádná omezení ani náznak cenzury při vzniku filmu. „Bohužel situace v ruském filmovém průmyslu se velmi rychle mění. Nedokážu říct, co se stane za rok, ale chtěl bych zůstat v Rusku a točit tam filmy. Je to můj domov a opustit ho nechci,“ dodal Alexej German mladší.

Tranzit pro umění, Modlitba pro lidi

Německý film Tranzit (Transit, režie Christian Petzold) si román německé spisovatelky Anny Seghersové upravil do moderní podoby, takže se uprchlíci před německou okupací setkávají ve Francii se současnými uprchlíky z arabského světa. Výsledkem je film sofistikovaný a překombinovaný jako umění pro umění, ne reakce na dnešní dění ve světě.

A tak nakonec zatím mezi soutěžními filmy vyniká film mimo primární politickou i jinou korektnost, francouzská Modlitba (La Prière, režie Cédric Kahn). Pojednává o chlapci, který jede do odvykacího centra pod Alpami, kde má najít cestu nejen k sobě, ale i k Bohu. Trpí abstinenčními příznaky, utíká, vrací se, bojuje. Scéna, kdy ho pohlavkuje a zároveň objímá matka představená, patří k nejsilnějším momentům, v nichž jde o člověka. Zdánlivě jednoduchý příběh, natočený jen ve francouzské produkci. Ale divácky srozumitelný, což se zdá být mezi dosavadními náročnými festivalovými snímky důležité.

3 minuty
Filmy Tranzit a Damsel na Berlinale
Zdroj: ČT24

Metaforicky řečeno: jakákoliv korektnost už má tolik berliček, že je křehká a nevěrohodná. Naštěstí je navzdory tomu všemu na Berlinale pořád otevřená možnost říct, že některé filmy zrovna vynikající nejsou a k lidem do normálních kin ani nemají šanci se pro svou komplikovanost dostat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 20 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...