Festival v Benátkách přivítal mnoho hollywoodských hvězd. Umělecký ředitel přehlídky poznamenal, že si tak vynahrazují skromnější loňskou sezonu, kdy se kvůli stávkám odborů musely držet mimo červené koberce a blesky fotoaparátů. Nicméně řada z nich do Benátek přivezla osobně uvést světové premiéry vyhlížených nových filmů, které se částečně chystají i do tuzemských kin.
Filmové novinky představili v Benátkách Kidmanová, Pitt či Law
Nicole Kidmanová v Babygirl
Nicole Kidmanová přivezla do Benátek erotický thriller Babygirl. Herečka, která za svou kariéru natočila několik provokativních snímků, včetně Spalující touhy, jež měla na stejném festivalu premiéru před čtvrtstoletím, uvedla, že je z promítání intimních scén nervózní. Hraje vysoce postavenou manažerku, která ohrozí svou kariéru i rodinu (jejím manželem je ve filmu Antonio Banderas), když prožije vášnivý románek s oportunistickým stážistou v podání Harrise Dickinsona.
Babygirl natočila podle vlastního scénáře nizozemská filmařka Halina Reijnová a přináší do žánru erotického thrilleru ženský pohled. „Jsem velmi potěšena, že mohu natočit film o ženské touze, ale je to také film o ženě v existenciální krizi a má mnoho vrstev,“ upřesnila Reijnová.
Babygirl odhaluje hluboké rozdíly v pohledu mladší a starší generace na sex v souladu s politickou korektností. „Myslím, že obecně vládne zmatek v tom, jak se chovat v rámci sexu,“ podotkl Harris Dickinson. Reijnová dodala, že doufá, že její film bude „fungovat jako pocta sebelásce a osvobození“.
Kidmanová, držitelka Oscara z roku 2002 za ztvárnění Virginie Woolfové ve filmu Hodiny, spolupracovala s mnoha předními mužskými režiséry své generace, ale před několika lety se prý rozhodla podporovat ženské filmařky, jako je Reijnová.
Mooreová a Swintonová ve Vedlejším pokoji
Španělský režisér Pedro Almodóvar má dva Oscary a patří k žijícím filmovým klasikům. Přesto má čím překvapit. V Benátkách uvedl svůj vůbec první anglicky mluvený snímek. „Pro mě je film v angličtině jako začít s novým žánrem, třeba sci-fi,“ poznamenal.
Existenciální témata příběhu už Almodóvarovým příznivcům povědomá jsou: smrtelná nemoc, klimatická katastrofa, ženské přátelství. Tilda Swintonová představuje nemocnou válečnou reportérku, která se rozhodne raději spáchat sebevraždu, než aby čekala, až ji zabije rakovina v terminálním stádiu, a přesvědčí svou dávnou přítelkyni – tu hraje Julianne Mooreová – , aby ji v posledních dnech doprovázela.
Almodóvar prohlásil, že jeho film zdůrazňuje důležitost úcty k životu, ale zároveň říká, že je nezbytné umožnit lidem důstojně zemřít v době, kterou si sami zvolí. „Je to film na podporu eutanazie,“ prohlásil jednoznačně. Kritizoval země, jako jsou Spojené státy, kde je takové dobrovolné ukončení života na rozdíl od sousední Kanady a několika dalších zemí, včetně Almodóvarova rodného Španělska, nezákonné.
Příběh hlavní hrdinky Almodóvar dokresluje chmurným varováním před hrozící klimatickou katastrofou. „Film vypráví o ženě, která umírá ve světě, který pravděpodobně také umírá,“ řekl režisér. „Změna klimatu není vtip, nevím, kolik důkazů potřebujeme, aby lidé pochopili, že je to skutečné.“
Swintonová a Mooreová však prohlásily, že uprostřed skličující atmosféry vidí ve snímku světlo a optimismus. „Odcházíte s pocitem, že jste viděli sami sebe, viděli jste jiné lidské bytosti a cítíte se stále vděčnější za každý den, který jste prožili,“ vysvětlila Mooreová.
Clooney a Pitt ve filmu Vlci
Režisér a scenárista Jon Watts se prosadil filmy o Spider-Manovi, nyní ale přichází s komediální kriminálkou Vlci. „Po sedmi letech skákání z mrakodrapů a proskakování multivesmírnými portály se snažím dostat zpátky na úroveň ulice,“ nechal se slyšet Watts.
Povolal George Clooneyho a Brada Pitta, aby odstranili mrtvolu z hotelu. Jenže tito vlci samotáři nejsou zvyklí pracovat ve dvojici. Oba herci uvedli, že se chopili příležitosti se opět sejít před kamerou, což se jim naposledy povedlo v roce 2008 v komedii bratří Coenů Po přečtení spalte.
Recenze Vlků se víceméně shodují, že vznikla „pohodová bromance, která ale postrádá jiskru“. Snímek – jak napsal list Variety – těží z nostalgie po titulech, které lákaly do biografů na hvězdná jména.
Clooney i Pitt vyjádřili v Benátkách zklamání, že Vlci místo do kin zamíří rovnou na streamovací platformu. „Je jasné, že upadáme,“ zažertoval Clooney na dotaz, jak to, že taková dvě hvězdná jména nemohou dostat snímek do širší distribuce. „Vždycky budeme romantičtí, co se týče zážitku z kina. Zároveň se mi líbí existence streamů, protože uvidíme více příběhu, uvidíme více talentů, dostane se k němu více lidí,“ podotkl Pitt.
Angelina Jolieová jako Maria Callasová
Angelina Jolieová se na benátském festivalu poprvé představila jako Maria Callasová. Podotkla, že šlo o nejnáročnější roli její kariéry. Aby mohla ztvárnit jednu z největších sopranistek, brala totiž hodiny operního zpěvu.
Životopisný snímek v režii Pabla Larraína popisuje poslední dny Callasové v Paříži, kdy byla závislá na lécích proti úzkosti. Připomíná úspěchy i propady její bouřlivé minulosti, kdy svým hlasem ohromovala publikum po celém světě.
„Vymykalo se to tomu, co jsem jako člověk a umělkyně zvládla,“ řekla Jolieová a vzpomínala na scény natáčené ve slavné milánské opeře La Scala. Režisérovi řekla, že umí zpívat, ale pak si uvědomila, že musí dosáhnout úplně jiné úrovně, a sedm měsíců se na roli připravovala. „Myslela jsem si, že umím zpívat tak, jak zpívají lidé ve filmu, že předstíráte zpěv nebo zpíváte málo. A už na začátku mi bylo jasné, že se budu muset opravdu naučit zpívat, protože operu nemůžete předstírat,“ vysvětlila.
Larraín doufá, že Maria vyvolává zájem o operu. I jeho předchozí tituly Jackie a Spencer o Jackie Kennedyové a princezně Dianě vypráví o silných ženách, které zanechaly stopu v historii.
Keaton a Ryderová se vrací s Beetlejuicem
V posledních letech jsem přestal mít rád filmový průmysl, přiznal v Benátkách americký filmař Tim Burton. Dodal, že lásku k filmu znovu objevil díky natáčení komediálního hororu Beetlejuice Beetlejuice, který navazuje na stejnojmenný snímek z konce osmdesátých let.
Na plátně se objeví herci z původního obsazení, jako Michael Keaton a Winona Ryderová, zároveň se představují nové tváře, třeba Jenna Ortegaová známá zejména coby seriálová Wednesday, pod níž se okrajově podepsal rovněž Burton.
„Nechci dělat velké pokračování pro peníze, chtěl jsem to natočit z velmi osobních důvodů,“ vysvětloval Burton, proč se po více než třiceti letech vrátil k už jednou natočenému příběhu o rozpustilém démonovi. Lydie (Ryderová) vyrostla z gotické teenagerky v úzkostlivou matku nespokojené dcery, která je stejně protivná, jako byla ona v pubertě, ale na rozdíl od matky v duchy nevěří.
Burton přiznal, že nikdy nepochopil, proč byl jeho původní film takovým hitem, a řekl, že když se pustil do práce na pokračování, už se na něj nedíval. Exteriéry však natáčel ve stejném bílém viktoriánském domě v americkém Vermontu.
Zda se mu podařilo navázat nejen kulisami, se ohlasy neshodují. Zatímco třeba The Guardian píše, že pokračování je „plné efektních dekorací, ale nedokáže originálu nic moc přidat“, podle recenze BBC vzdává Beetlejuice Beetlejuice „inteligentní poctu svému předchůdci, ale téměř ve všech ohledech ho překonává“.
Adrien Brody ve filmu The Brutalist
Adrien Brody, jehož na vrchol vynesl Oscar za Pianistu, se opět na plátně objeví v příběhu z druhé světové války. V dramatu The Brutalist hraje maďarského přistěhovalce, architekta, který před válečnými hrůzami uprchl do Spojených států, aby si za mořem vybudoval nový život. Brody prozradil, že s cestou postavy se shoduje osud jeho matky, fotografky, protože ta také utekla, byť později než za války, z Maďarska za Atlantik.
„Hodně chápu, jaké to mělo dopady na její život a uměleckou tvorbu,“ řekl Brody. Ve filmu The Brutalist si hlavního hrdinu najme bohatý a arogantní průmyslník, aby vytvořil monumentální projekt, který oběma ovládne život.
Film o poválečném traumatu a tvůrčích mukách trvá 215 minut. Podle režiséra Bradyho Corbeta tvůrci potřebovali takový rozsah. „Myslím, že je vlastně docela hloupé vést rozhovor o délce filmu, protože to je jako kritizovat knihu za to, že má sedm set stran oproti sto stranám,“ podotkl k výtkám, jestli je taková délka divácky únosná.
Vizuálně se snažil evokovat filmy z minulého století, snímek působí jako životopisný příběh skutečného modernistického architekta. „Film je věnován umělcům, kteří nestihli realizovat svoje vize,“ uvedl Corbet.
Jude Law uvádí Řád
Skutečnými případy se ale inspiruje další benátská novinka – film Řád (The Order) natočený Australanem Justinem Kurzelem. Odehrává se v osmdesátých letech a vychází z činů vůdce radikální pravice Boba Mathewse, který chtěl vytvořit ve Spojených státech vlast pro bělochy zaséváním teroru. Agenta FBI, jenž se sympatizantovi nacismu postavil, ztvárnil Jude Law. „Řád je znepokojivě aktuální i dnes, ukazuje, že je třeba mít se neustále na pozoru před fanatismem,“ uvedl Law.
Mathewse hraje britský herec Nicholas Hoult. Uvedl, že ho při přípravě na roli znepokojovalo, že nemohl najít žádný konkrétní spouštěč Mathewsova fanatismu. „Děsivé na něm bylo, že dokázal být docela odzbrojující a pravděpodobně vás dokázal okouzlit,“ míní Hoult. Když se film připravoval, požádal prý režisér Lawa, aby Houlta jeden den sledoval, podobně jako ve filmu sleduje agent FBI Mathewse. Hoult nic nepoznal, o svém sledování se dozvěděl až v Benátkách.
Festival v Benátkách končí 7. září, kdy i některé ze zmíněných titulů mohou získat hlavní cenu, Zlatého lva. Světu se do té doby stihnou ale představit ještě další očekávané tituly. Daniel Craig se pokusí zbavit nálepky Jamese Bonda hlavní rolí v dramatu Queer, kterým Luca Guadagnino zfilmoval román Williama Burroughse. A Joaquin Phoenix se coby slavný padouch vrátí na plátno v pokračování Jokera. Režie se ujal Todd Phillips.
- Beetlejuice Beetlejuice – 5. 9.
- Joker: Folie à Deux – 3. 10.
- Vedlejší pokoj – 5. 12.