Studie: Čím víc červeného masa jíme, tím dřív umíráme

Harvard - Poslední studie Fakulty veřejného zdraví z prestižní americké univerzity v Harvardu nevyznívá pro milovníky červeného masa příliš slavně. Ukázalo se, že přílišná záliba v tomto pokrmu může zkrátit život. Výzkum trval několik desetiletí a zúčastnilo se ho přes 120 tisíc lidí pracujících ve zdravotnictví. Mezi červené maso zahrnujeme vepřové a hovězí, mezi bílé pak kuřecí a ryby.

Co nám hrozí

  • o 13 % větší šance na úmrtí na srdeční choroby nebo rakovinu
  • u fanoušků uzenin a salámů je to až o 20 procent

„Čim víc červeného masa účastníci výzkumu jedli, tím víc to mělo spojitost s předčasným úmrtím nebo úmrtím kvůli konkrétním příčinám, jako byla rakovina, srdeční nemoci nebo i cukrovka 2. typu. Když se hovězí peče při vysokých teplotách, dostávají se do něho další dusičnany, sodík a další přísady, které neprospívají zdraví,“ říká Maudene Nelsonová, odbornice na stravování z Kolumbijské univerzity.

V Argentině nechtějí o výsledcích průzkumu ani slyšet, hovězí je součástí kultury

V Argentině zvedla severoamerická studie vlnu nesouhlasu mezi odborníky i laiky. Na skot a zvyky si Argentinci sáhnout nedají. „Tahle potravina je součástí naší stravy kvůli naší kultuře a zvykům,“ tvrdí Cecilia Palermová, odbornice na výživu ze střediska Favaloro.

Co nám červené maso přináší: Cenný zdroj bílkovin, železa, zinku a vitaminu B12.

Odborníci tvrdí: Jezte maximálně 750 gramů syrového červeného masa týdně.

New York souhlasí s Argentinou, steaků se kvůli studii nevzdají. Stejně jsou na tom i Češi, těm to posvětilo i ministerstvo zdravotnictví, které vidí problém především v nevhodném jídelníčku a nezdravém životním stylu.

„Propagujeme v rámci Programu zdraví XXI. zásadních 10 kroků k pevnému zdraví. Je to o tom, požívat pečivo, chléb, těstoviny, nahrazovat tučné maso a masné výrobky např. částečně i rybami a luštěninami a popřípadě i netučnou drůbeží,“ říká Vlastimil Sršeň, tiskový mluvčí ministerstva zdravotnictví.

Průměrný Čech sní za rok na 85 kilo masa, drůbežáři na to nestačí

Průměrný Čech sní ročně na 30 kilo drůbeže a ryb, červeného (vepřového a hovězího) dvakrát tolik. Domácí produkce potom Čechům nestačí, za rok 2011 se k nám dovezlo z ostatních zemí maso za celkem 19,5 miliardy korun.

3 minuty
Nebezpečné hovězí?
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 53 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...