Počet stížností na směnárny loni klesl o polovinu

Česká národní banka loni obdržela 174 podání veřejnosti s výhradami k praktikám směnáren. Je to pokles o téměř padesát procent proti roku 2018, kdy evidovala 338 podání. Stížnosti se týkaly zejména nevydání dokladu o provedení směnárenského obchodu a porušení práva zákazníka na storno směnárenského obchodu, informovala ČNB.

Výraznější pokles počtu podání v roce 2019 lze dát do souvislosti s účinností novely zákona o směnárenské činnosti od 1. dubna 2019. „Touto novelou, jejíž přípravu ČNB iniciovala, se především stanovila práva zákazníků odstoupit od smlouvy o směnárenském obchodu do tří hodin od jeho provedení. Zároveň bylo směnárníkům zakázáno uveřejňovat konkrétní nabídku výhodnějších směnných kurzů a účtovat samostatný poplatek při výměně bankovek,“ uvedla mluvčí ČNB Petra Vodstrčilová.

ČNB průběžně po celý kalendářní rok zahajuje kontroly na místě u provozovatelů směnárenské činnosti. „Počet kontrol se každý rok pohybuje v řádech desítek, provádí se také stovky kontrolních směn. Výkon dohledu ČNB ve směnárenské činnosti nepředstavuje pouze kontroly na místě, ale zahrnuje také celou řadu dalších dohledových činností v rámci takzvaného dohledu na dálku,“ upozornila Vodstrčilová.

Obecně lze podle ní vysledovat mírný pokles počtu směnárníků v průběhu roku 2019 a 2020. Na trhu se také objevují on-line směnárny, které umožňují velmi rychlý převod peněz většinou s výhodným kurzem. S on-line bankovní směnárnou přišla například Moneta Money Bank.

Na několik kliknutí lze založit eurový nebo dolarový účet, ke kterému dostane uživatel bezplatně debetní kartu.

„Na účet si pak můžete převádět peníze z 'českého' účtu a směnit je tak na eura pouhým kliknutím. Zatímco bankovní kurzy jsou platné celý den, kurz v on-line směnárně je nabízen v reálném čase a aktualizuje se podle nabídky a poptávky na devizových trzích,“ vysvětlil šéf digitálního bankovnictví Monety Jakub Komenda.