Praha – Pražský hrad, Karlův most nebo tradiční české výrobky – to jsou klasické motivy, které zahraniční turisty na Česku lákají nejvíc. Podle svých slov se k nám jezdí hlavně pobavit, dobře se najíst a uhasit žízeň pravým českým pivem. Jak Česko vnímají cizinci a kvůli čemu sem vlastně jezdí, zjišťoval průzkum agentury CzechTourism. Předcházela mu reklamní kampaň, která cizince prostřednictvím billboardů, televize nebo internetu zvala do Česka.
Památky a levné pivo – za tím jezdí turisté do Česka
Samotné studie se zúčastnilo bezmála 4,5 tisíce respondentů z Německa, Polska, Velké Británie a Itálie. Právě tyto státy spolu s Ruskem tvoří pětici nejvýznamnějších zdrojových destinací pro turisty mířící do Česka. „Kampaň obecně říká, že čím dále od hranic, tím o nás zcela logicky vědí potenciální zahraniční turisté méně,“ shrnul výsledky průzkumu Mojmír Mikula, ředitel odboru výzkumů, trendů a inovací v CzechTourism.
Každý národ je ale jiný. Třeba Němci jezdí do Česka nejradši za levnými nákupy. S tím je také spojena také řada předsudků německých turistů, kteří v České republice, zjednodušeně řečeno, vidí hlavně chudou zemi levných cigaret a sádrových trpaslíků. Naproti tomu Poláky lákají hlavně vyhlášené tuzemské lyžařské areály. „Střední třída Poláků přijíždí do českých hor ve velkém množství a v tuto chvíli si jich všichni hoteliéři a provozovatelé služeb v příhraničních regionech velmi váží,“ zdůrazňuje Mikula.
Mojmír Mikula, CzechTourism:
„Byla zde úvaha, že když sem přijdou mladí britští turisté na pivo a pobavit se, tak si později, až budou mít rodiny, uvědomí, že to tady bylo hezké a přijedou sem s rodinami. Naše průzkumy říkají, že to není pravda, že když se Britové dostanou do středního věku a mají rodiny, tak jedou s dětmi k moři.“
Nejhorší povědomí o České republice mají podle průzkumu Britové. V posledních letech sem přijížděli hlavně na tzv. Stuck Parties – skupina většinou mladých lidí se dohodne a vyrazí do země, kam létají nízkonákladové aerolinky a kde je levná zábava. „Britové se v současné době přesouvají dále na východ, jezdí do Bratislavy a pobaltských států, a my bychom chtěli, aby Prahu navštívila jiná skupina britských turistů, protože účastníci Stuck Parties dělají z Prahy velmi levnou destinaci, a to si Praha nezaslouží,“ míní Mikula.
Cestou k úspěchu je podle něj cílení na konkrétní segmenty potenciálních turistů. „Třeba brankář Petr Čech je ve Velké Británii velkou celebritou. Můžeme zkusit vyhledat, kde trénoval v České republice, a navést cestovní kanceláře, aby zkusily Brity oslovit s tímto produktem – po stopách Petra Čecha v ČR,“ navrhuje Mikula. Konkrétně ve Velké Británii se ale CzechTourism zatím intenzivně zaměřuje především na svatby na českých zámcích a hradech, které se mezi mladými Brity staly hitem.
Na reklamní kampaně pro zahraniční i domácí turisty vydává CzechTourism zhruba osmdesát procent svého rozpočtu - ročně asi 300 milionů korun včetně příspěvků z fondů Evropské unie.
Podle čísel, která v tomto týdnu zveřejnil Český statistický úřad, se loni v tuzemsku zastavil propad turistického ruchu. Za celý rok se v českých hotelech ubytovalo na 6,34 milionu cizinců, což je meziročně o pět procent víc. Na druhou stranu ale o něco klesl počet domácích turistů.