Z filmu Revenant se stal nečekaný hit, který v Severní Americe zamířil ke sto sedmdesáti milionům dolarů na tržbách a sbíral i ceny kritiků. Nejvyšší ocenění – Oscara pro nejlepší film – ale favorit nezískal, porazilo jej nenápadné drama Spotlight. Nejen Oscar, ale i další ceny mohou filmům zajistit pozornost, která zvláště investorům do menších produkcí přináší nárůst tržeb. Zásadní je ale už získat nominaci.
Má sklizeň Oscarů vliv na tržby? Už samotná nominace filmům pomáhá
- Spotlight – 39 milionů dolarů (k 28. 2. 2016)
- Birdman – 42 milionů dolarů
- 12 let v řetězech – 57 milionů dolarů
- Argo – 136 milionů dolarů
- The Artist – 45 milionů dolarů
- Králova řeč – 139 milionů dolarů
- Smrt čeká všude – 17 milionů dolarů
- Milionář z chatrče – 141 milionů dolarů
- Tahle země není pro starý – 74 milionů dolarů
- Skrytá identita – 132 milionů dolarů
- Crash – 55 milionů dolarů
Čísla denních a víkendových tržeb z posledních let ukazují, že i když je renomé oscarového filmu silné, filmovým producentům už závratně nevydělává. Nejvíc pomáhá komerčně slabším filmům, které v době svého uvedení nestrhly davy. Výrazně se vítězství vyplatilo černobílému dramatu The Artist z roku 2011. Před oscarovou nocí utržil v Severní Americe 31 milionů dolarů, posléze zakončil na 45 milionech.
Z hlediska výdělků je pro filmaře zajímavější období před Oscary. Důležitým startem jsou Zlaté glóby spolu s vyhlášením oscarových nominací, což připadá na polovinu ledna, poté následuje řada dalších ocenění. Postupně budovaná prestiž prospívá návštěvnosti. Vidět je to u zmiňovaného snímku The Artist. Ještě před ziskem Zlatého glóbu byla jeho finanční bilance velmi nízká – podařilo se mu utržit pouze osm milionů dolarů, ale do Oscarů číslo téměř ztrojnásobil.
V podobné situaci byla o rok dříve Králova řeč, která měla před ziskem Zlatého glóbu 44 milionů, před Oscarem 114 milionů a její konečné tržby byly 139 milionů dolarů. Deník Independent pak uvádí statistiku z let 2008 až 2012, podle které filmy, které získaly zlatou sošku, dosáhly zhruba 50 procent svých tržeb před vyhlášením nominace na Oscara, 31,8 procenta tržeb pochází z období mezi nominací a výhrou a dalších asi 18 procent tržeb po velkém večeru.
David proti Goliáši
- Marťan – 228 milionů
- Revenant: Zmrtvýchvstání – 171 milionů
- Šílený Max: Zběsilá cesta – 154 milionů
- Most špionů – 72 milionů
- Sázka na nejistotu – 69 milionů
- Spotlight – 39 milionů
- Brooklyn – 37 milionů
- Room – 14 milionů
- Údaje jsou v dolarech, k 28. 2. 2016.
Mnohdy se ale volba oscarového filmu mění ve střet malého a velkého filmu. Taková situace nastala v roce 2009, v němž se předávání Oscarů stalo duelem miliardového velkofilmu Avatar a komorního dramatu Smrt číhá všude. První vydělal jenom v Americe přes 700 milionů dolarů, druhý počítal ani ne patnáct milionů.
Oscar tehdy připadnul filmu Smrt číhá všude. Jelikož se také už promítal v průběhu předchozího roku a v době Zlatých glóbů a Oscarů na programech kin nebyl, využil distributor pozornosti a v obnovené premiéře lehce navýšil své tržby.
Po vyhlášení letošních vítězů se ukázalo, že opět došlo na střet a že akademie vyzdvihla nenápadného uchazeče na úkor divácky populárního velkofilmu. Velkým favoritem byl snímek Revenant: Zmrtvýchvstání, který dosud vydělal v Severní Americe 170 milionů dolarů a celosvětově přes čtyři sta milionů. Určitě mu k tomu pomohlo i vítězství v druhé nejsledovanější soutěži Zlatý glóbus a zvěsti o nepřehlédnutelné události. Většina akademiků ale hlasovala pro film, který v kinech takový zájem nevzbudil a oscarové vítězství pro něj může navíc být finanční vzpruhou – Spotlight, který do oscarového večera utržil 39 milionů dolarů.
Velké filmy se bez pozornosti cen obejdou
Před několika lety byl rozšířen limit počtu nominací na nejlepší film z pěti až na deset. Měla se tak zlepšit sledovanost Oscarů tím, že mezi nominovanými zazní i jména kasovních hitů. „Navzdory rozšíření ale oscaroví voliči často tato extra místa rozdávají artovým oblíbencům,“ okomentoval situaci Ramin Setoodeh z Variety.
V letošním roce se přesto podařilo, aby nominaci získaly i velkolepé podívané, jejichž zájmem je co nejlepší umístění na žebříčku tržeb, protože potřebují splatit své vysoké náklady – Marťan, který celosvětově vydělal přes 620 milionů dolarů, a Šílený Max: Zběsilá cesta s více než 377 miliony. V jejich případě však už ocenění nezvyšují počty diváků v kinech, už proto, že se v oscarové sezóně většinou nepromítají.
Distributoři ale zohledňují počet kin při nasazení filmů, které jsou předurčeny ceny sbírat. Většinou začínají v několika málo kinosálech a postupně se rozšiřují do stovek. Stává se navíc, že i když už film postupně stahují, po vítězství na Zlatých glóbech nebo Oscarech jej znovu posílají do většího počtu kin. Zároveň zůstávají nominované filmy v kinech déle, podle profesora z Colby College se doba, po kterou je kina nabízejí, oproti ostatním filmům v podstatě zdvojnásobuje, zmiňuje agentura Bloomberg.