Praha - V Česku jezdí zhruba 30 tisíc čtyřkolek a další rychle přibývají. Registr vozidel tato čísla nezná, vůbec poprvé je spočítal Svaz dovozců automobilů. Registr totiž čtyřkolky dosud přičítá k motocyklům a obsahuje tolik chyb, že je úředníci budou opravovat několik let. I když se v Česku stále častěji prodávají užitkové čtyřkolky, nejčastěji si je lidé kupují jednoduše pro zábavu.
Čtyřkolky jsou „in“, Češi jich mají desetitisíce
Jen od začátku roku si v Česku pořídilo čtyřkolku 600 lidí. Další platí v půjčovnách tisíce korun, aby se mohli svézt. „Základ je jezdit rovně, nepřeceňovat svoje síly. Má to dvě nápravy vedle sebe, ale ovládá se to jako motorka, takže není to auto ani motorka,“ konstatoval manažer provozu z Tankodromu Milovice Vratislav Veselý.
Dostupné jsou i čtyřkolky pro děti
Přestože jízda není tak bezpečná, jak se může zdát, na trhu jsou i stroje pro dvouleté děti. Pověst hračky, která mimo upravené tratě ničí přírodu, ale nesouhlasí s čísly prodejců. Nejvíc roste zájem o tyto těžké pomocníky pro práci v lese a na farmách.
Cenová hladina na českém trhu je od padesáti tisíc do půl milionu korun. Kolik Čechů je ochotno utratit za tento pohled peníze jako za nové auto, dosud nikdo nespočítal. Analýza registru vozidel ukázala, že čtyřkolek, které jsou dosud počítány jako motorky, je nejméně 28 tisíc. A v počtu registrovaných motorek by Česko dokonce mělo být velmocí.
Jenže ze skoro milionu registrovaných motorek se polovina jmenuje Jawa, s průměrným stářím 46 let. „V registru jsou zřejmě vedeny i motocykly, které pravděpodobně už vůbec nejezdí, pokud vůbec existují,“ upozornil tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Většina mladých řidičů ale sedá za daleko mladší řidítka. A stále častěji za ta, kterými se ovládají čtyři terénní pneumatiky.