Praha - Evropsky chráněná označení už má přes třicet českých potravin, ovšem Češi to zatím příliš nezaznamenali. Změnit to má tříletá kampaň za 52 milionů, která je financovaná z peněz EU, státu i potravinářských firem.
Češi se ztrácí v záplavě českých kvalit, Klas a poctivých výrobků
Kvalitu výrobku mají zaručit třeba značky Klasa, Poctivá receptura, vypěstováno v Česku a další. „Těch značek je příliš mnoho a je třeba, aby se v tom udělal pořádek,“ říká reklamní odborník z firmy Konektor Petr Rydl. Ani státem garantované logo přitom nemusí vždy zaručit kvalitu.
Napomoci by mohla i nová kampaň, která má lidem přiblížit evropské značení potravin, ať už tradičních, nebo místních specialit. Toto označení už získalo 32 českých výrobků, mezi nimi třeba české pivo nebo Štramberské uši.
Jak funguje podpora českých potravin?
Dnes je přitom hlavním tématem kvalita a bezpečnost potravin, jak dokládá prezident Potravinářské komory Miroslav Toman. Třeba pivo má značku už čtyři roky, bez podpory ji ale prý Češi zatím příliš nezaznamenali.
Zůstává ale otázkou, kolik zákazníků na takovou garanci skutečně uslyší. Zemi původu u zboží sice sledují, při nákupu ale nemusí rozhodovat. „Existuje stále velká skupina zákazníků, kteří se rozhodují výhradně podle ceny,“ dokládá mluvčí firmy Tesco Jan Dvořák.
Kromě evropských značek chce stát i nadále podporovat svá další loga, třeba Klasu. Ne všechna označení jsou ale garantovaná ministerstvem. Některá jsou dílem řetězců, jiná přímo firem. Českou vlajku, nebo třeba nápis „ český“, si přitom v tuto chvíli může dát na své výrobky kdokoliv.