České Budějovice – Méně regionálních vlaků bude od prosince jezdit na většině tratí v jižních Čechách. Škrty vyplývající z nedobré finanční situace regionu se dotknou lokálek, ale především hlavních tratí. O několik spojů do krajského města tak přijdou obyvatelé obcí ležících podél trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, minimum vlaků obslouží také obce mezi Strakonicemi a Horažďovicemi. Vyplývá to z konečného návrhu jízdního řádu pro rok 2010, který zveřejnil Jihočeský kraj. Tento návrh se oproti tiskové verzi bude lišit už jen minimálně.
V jižních Čechách ubudou od prosince regionální vlaky
Ze Strakonic do Horažďovic se cestující dostanou rychlíkem, který pojede každé dvě hodiny. Zastávky u mezilehlých obcí, kam nejezdí mnoho lidí, spatří zastavující vlak pouze čtyřikrát denně každým směrem (dosud to byl dvojnásobek). Na dvouhodinový takt spojený ovšem s drobným úbytkem spojů v okrajových částech dne se naopak mohou těšit obyvatelé obcí podél trati ze Strakonic do Volar.
Změna čeká také lidi závislé na druhé veledůležité jihočeské trati, která spojuje Prahu, Tábor a České Budějovice. Zastávkové osobní vlaky, resp. spěšné vlaky z Veselí nad Lužnicí do Budějovic pojedou nově pouze brzy ráno – poslední z nich dorazí do krajského města ve čtvrt na osm. Další spoje pojedou až po obědě. Paradoxně lepší bude situace v opačném směru. Zrušen bude také spěšný vlak, který zatím jezdí z Českých Budějovic po deváté hodině večer a jede až do Prahy, kam doráží krátce po půlnoci. Poslední vlak do Prahy tak z Budějovic vyrazí v osm večer, do Tábora bude možné dojet ještě těsně před půlnocí zastávkovým vlakem.
Redukce čeká rovněž trať spojující Jihočeský kraj a Vysočinu, resp. Veselí nad Lužnicí a Jihlavu. Letos jsou na vyjádření jízdního řádu potřeba čtyři tabulky, nově jedna ubude. Při cestě mezi regiony se nově bude přestupovat ve stanici Počátky-Žirovnice. Definitivní minulostí budou přímé zastávkové spoje Veselí nad Lužnicí – Havlíčkův Brod. Z Veselí do Počátků budou osobní vlaky jezdit během dne po dvou hodinách. Cestující přijdou o vložené vlaky z Veselí do Jindřichova Hradce, zároveň se ale zaplní polední mezera.
Z čerstvě elektrizované trati z Českých Budějovic do Gmündu paradoxně zmizí poslední přímý vlak Budějovice–Vídeň. Do Gmündu ale bude lepší spojení, od června má být také zavedena taktová doprava na trati.
Kraj objednává a platí osobní a spěšné vlaky, v některých případech se podílí také na financování rychlíků. Ostatní vlaky objednává a ztrátu, která na jejich provozování drahám vzniká, dorovnává stát.