V jižních Čechách ubudou od prosince regionální vlaky

České Budějovice – Méně regionálních vlaků bude od prosince jezdit na většině tratí v jižních Čechách. Škrty vyplývající z nedobré finanční situace regionu se dotknou lokálek, ale především hlavních tratí. O několik spojů do krajského města tak přijdou obyvatelé obcí ležících podél trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic, minimum vlaků obslouží také obce mezi Strakonicemi a Horažďovicemi. Vyplývá to z konečného návrhu jízdního řádu pro rok 2010, který zveřejnil Jihočeský kraj. Tento návrh se oproti tiskové verzi bude lišit už jen minimálně.

Ze Strakonic do Horažďovic se cestující dostanou rychlíkem, který pojede každé dvě hodiny. Zastávky u mezilehlých obcí, kam nejezdí mnoho lidí, spatří zastavující vlak pouze čtyřikrát denně každým směrem (dosud to byl dvojnásobek). Na dvouhodinový takt spojený ovšem s drobným úbytkem spojů v okrajových částech dne se naopak mohou těšit obyvatelé obcí podél trati ze Strakonic do Volar.

Změna čeká také lidi závislé na druhé veledůležité jihočeské trati, která spojuje Prahu, Tábor a České Budějovice. Zastávkové osobní vlaky, resp. spěšné vlaky z Veselí nad Lužnicí do Budějovic pojedou nově pouze brzy ráno – poslední z nich dorazí do krajského města ve čtvrt na osm. Další spoje pojedou až po obědě. Paradoxně lepší bude situace v opačném směru. Zrušen bude také spěšný vlak, který zatím jezdí z Českých Budějovic po deváté hodině večer a jede až do Prahy, kam doráží krátce po půlnoci. Poslední vlak do Prahy tak z Budějovic vyrazí v osm večer, do Tábora bude možné dojet ještě těsně před půlnocí zastávkovým vlakem.

Redukce čeká rovněž trať spojující Jihočeský kraj a Vysočinu, resp. Veselí nad Lužnicí a Jihlavu. Letos jsou na vyjádření jízdního řádu potřeba čtyři tabulky, nově jedna ubude. Při cestě mezi regiony se nově bude přestupovat ve stanici Počátky-Žirovnice. Definitivní minulostí budou přímé zastávkové spoje Veselí nad Lužnicí – Havlíčkův Brod. Z Veselí do Počátků budou osobní vlaky jezdit během dne po dvou hodinách. Cestující přijdou o vložené vlaky z Veselí do Jindřichova Hradce, zároveň se ale zaplní polední mezera.

Z čerstvě elektrizované trati z Českých Budějovic do Gmündu paradoxně zmizí poslední přímý vlak Budějovice–Vídeň. Do Gmündu ale bude lepší spojení, od června má být také zavedena taktová doprava na trati.

Kraj objednává a platí osobní a spěšné vlaky, v některých případech se podílí také na financování rychlíků. Ostatní vlaky objednává a ztrátu, která na jejich provozování drahám vzniká, dorovnává stát.