Praha – Následky tragické dopravní nehody, ke které došlo 10. února u Prostějova a zahynulo při ní šest lidí, mohla zmírnit svodidla. Tvrdí to olomoucký dopravní inženýr Lubomír Pešout, který na návrh ředitele dopravní policie Leoše Tržila vypracovává bezpečnostní audit silnice R46. Svodidla, která řidička BMW doslova přeletěla a v protisměru narazila do auta, kde byli čtyři lidé, byla totiž o 42 cm nižší, než stanovují současná pravidla. Ministerstvo dopravy ale i nadále označuje za jediného viníka řidičku, která jela příliš rychle.
Tragické nehodě u Prostějova mohla zabránit kvalitní svodidla
K tragické nehodě došlo v mírné zatáčce na R46. Řidička černého auta údajně jela příliš rychle, dostala smyk, přeletěla svodidla a zabila v protisměru čtyřčlennou posádku felicie. Podle inženýra Pešouta mohly být následky daleko mírnější, kdyby svodidla ve směru Brno - Olomouc měřila dnes stanovených 75 cm, a ne o 40 cm méně: „Tomu se nelze divit, že to auto to přejede, protože jsou opravdu hrozně nízká a při konstrukcích dnešních aut není 35 cm velkou překážkou.“
R46 byla stavěná pro rychlost maximálně 100 km/h, teď se na ní ale jezdí 130. Silnice je navíc ve špatném stavu a výškové oblouky jsou příliš prudké. „Opravdu neodpovídají rychlosti, která je bezpečná, protože my za ty oblouky nevidíme a ze 130 km/h nejsme schopni dobrzdit,“ upozorňuje Pešout. Jeho slova potvrzují i zkušební testy v rychlosti 90 km/h a vysokými svodidly, kdy se od nich auto bezpečně odrazí.
Argument, že by následky nehody mohly být mírnější, kdyby svodidla měla výšku 75 cm, ministerstvo dopravy nepřipouští. Nehodu podle něj zavinila řidička BMW. Podle mluvčího ministerstva Jakuba Ptačinského svodidla vyhovují zákonným normám. Jenže jde o normy z roku 1989, kdy byla silnice stavěna pro podstatně jinou zátěž. Odpovědnost je tak jen na řidičích, neboť k žádné revizi nebo úpravám na R46 nedojde. „Není v možnostech českého státu při jakékoli změně nebo nehodě přeprojektovávat a přestavovat všechny komunikace,“ uzavřel případ mluvčí. Šéf dopravní policie Tržil plánuje v místě alespoň snížit rychlost.
Řidiči by si na R46 měli dávat pozor. Ministerstvo totiž úpravy dálnice v blízké budoucnosti nechystá. O dostavbě a revitalizaci může být řeč nejdříve kolem roku 2025.