Stát začne vykupovat pozemky pro Pražský okruh do Běchovic. I když nemá územní rozhodnutí

3 minuty
Události: Začne výkup pozemků pro Pražský okruh
Zdroj: ČT24

Ředitelství silnic a dálnic začne vykupovat pozemky, na kterých by měl stát jihovýchodní úsek Pražského okruhu – od dálnice D1 k Běchovicím. Výkupy začnou i přesto, že silničáři zatím nemají pro stavbu územní rozhodnutí. Dohodl se na tom ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) se zástupci Prahy. Městský radní pro dopravu Adam Scheinherr (nestr. za Praha sobě) označil výsledek jednání za obrovský úspěch.

Když politici v roce 2010 otevírali jihozápadní část pražského okruhu spojující plzeňskou dálnici D5 s brněnskou D1, opatrně se hovořilo o tom, že by stavba dalšího úseku do Běchovic mohla začít za dva roky. Uplynulo však již bezmála devět let a také nyní platí, že by stavba měla začít za dva roky. Dohoda ministra dopravy se zástupci Prahy by měla zajistit, že se fáze příprav již nebude dále protahovat.

Pozemky pro okruh by měla vykupovat jednak Praha, jednak stát. Stát je potřebuje pro samotný dálniční okruh, město by se pak mělo postarat o zelené plochy a další ekologická opatření v ochranném pásmu. Podle ministra Ťoka by ale nemusely být výkupy striktně rozdělené. „Uděláme dodatek k memorandu, na základě kterého bude ŘSD schopno vykupovat větší podíl pozemků a ty potom předá Praze tam, kde budou potřeba kvůli dalším zeleným plochám a ekologickým opatřením,“ tlumočil ministr výsledek jednání se zástupci Prahy.

Městský radní pro dopravu Adam Scheinherr především ocenil, že výkupy začnou již před vydáním územního rozhodnutí. „Je vidět, že jak pro nás, tak pro ministerstvo dopravy je tato stavba prioritou,“ podotkl. Dodal, že o výkupech již hovořil i se starosty městských částí. „Požádal jsem je, aby nám i v rámci jejich sousedských vztahů pomohli například s dohodami s jednotlivými majiteli,“ uvedl Scheinherr s tím, že se starostové s majiteli pozemků již scházejí.

Schůzky k dostavbě Pražského okruhu by se měly pravidelně opakovat. Podle primátorova náměstka Petra Hlaváčka (nestr. za Spojené síly pro Prahu) se sejdou zástupci města a státu každý měsíc a politici budou o společných projektech jednat každé dva měsíce. „Je to vlastně nastartování spolupráce,“ míní náměstek.

Okruh ještě není ani zpola hotový

Úsek Pražského okruhu označený číslem 511 má být dlouhý 12,5 kilometru. Povede od modletické křižovatky s dálnicí D1 kolem Říčan, Kolovrat a Dubče a u Běchovic se napojí na stávající východní část Pražského okruhu. Vzniknou sjezdy na Lipany, Říčany a Uhříněves, křižovatka u Běchovic pak změní svoji podobu – východní část okruhu bude navazovat na stavbu 511, zatímco nyní přímo navazuje na Štěrboholskou spojku. Po dokončení jihovýchodní části Pražského okruhu vznikne přímé kapacitní propojení dálnic D7, D6, D5, D4, D1, D11 a D10.

Loni v září požádalo ŘSD o územní rozhodnutí, jeho vydání očekává letos. V příštím roce pak doufá ve stavební povolení, v roce 2021 by pak měla začít stavba samotná. Se zprovozněním počítají silničáři v roce 2025.

A teprve tehdy se podaří překročit polovinu z plánované délky. Zatím se jezdí po 40 kilometrech z celkových 82, které by měl Pražský okruh mít (nultý, resp. 82. kilometr je u Jesenice), po otevření jihovýchodní části bude zbývat 30 kilometrů od Ruzyně po Satalice.

V roce 2025 přitom bude nejstarší část okruhu na západě Prahy u Slivence stará již přes 40 let. S tím, že bude kolem Prahy dálniční okruh, ovšem počítali projektanti již ve 30. letech, měl vzniknout současně s dálnicí západ–východ, která se začala stavět v roce 1939 a měla vést z Prahy do Velkého Bočkova.

Pražský okruh – existující a neexistující (červeně) úseky
Zdroj: ČT24

Z její západní části se sice později stala dálnice D1, okruh se ale nakonec stavěl zvlášť a až později. První úseky se stavěly až po roce 1980, kdy dálnice již spojovala Prahu a Brno. V mezidobí v 60. letech se v Praze počítalo s tzv. roštovým systémem, tedy kapacitními magistrálami procházejícími napříč městem ve směrech sever–jih i západ–východ.

K plánovanému okruhu doplněnému ještě o vnitřní silniční okruh a několik radiál se projektanti vrátili v 70. letech. Zachovali však plány na dvě magistrály. Severojižní magistrála byla částečně skutečně postavena, východozápadní, která měla vést přes Výtoň, nevznikla ani v náznaku. Městský okruh, tedy vnitřní okruh Prahy, je potom hotový asi ze dvou třetin. Chybí jeho východní a severovýchodní část, což se z velké části překrývá s chybějícími úseky vnějšího okruhu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 23 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...