Po incidentu v domažlické škole se opět hovoří o tom, zda zvýšit bezpečnostní opatření na školách. Ředitel ZŠ a MŠ Josefa Šíra v Horní Branné Tibor Hájek, který je členem Asociace ředitelů základních škol ČR se domnívá, že je důležité děti v rozumné míře informovat, jak se například v takových případech zachovat, ale na druhé straně musí zafungovat selský rozum, aby děti do školy chodily rády a nebály se.
S prevencí to nesmíme přehánět, aby se děti nebály chodit do školy, míní ředitel
„Klobouk dolů před kolegy z Domažlic, kteří perfektně zareagovali na situaci, která tam vznikla. Připravit se na tyto situace je také velmi náročné, protože to skoro nikdo z nás nezažil a doufám, že to budeme zažívat co nejméně,“ řekl Hájek.
V této souvislosti zmínil, že ministerstvo školství pro takové krizové případy chystá na podzim metodiku. Pro ředitele škol je pak ale podle Hájka obtížné si s takovou situací poradit, aby pak do dětí jenom „nehustili“, jak se mají chovat, když se stane něco podobného jako v Domažlicích.
„Musíme to v rozumné míře skloubit, aby děti viděly: „Aha! Něco se nám může stát.“ Ale nesmíme to přehánět, aby se zase nebály do škol. Když uvidí někoho podezřelého, aby z něj hned nedělaly nějakého atentátníka,“ popsal Hájek.
Dále zmínil, že pokud by přišla nabídka bezpečnostních rámů ve škole, tak by je rád provozoval. „Musíme k tomu přistupovat zdravým selským rozumem. Nebezpečí může přijít každou chvíli, zdravý selsky rozum musí být na první místě,“ poznamenal Hájek.
Atmosféra ve škole
Útok v domažlické škole není podle policejní psycholožky Simony Hoskovcové úplně výjimečný. Případy, kdy dojde k nějakému vyhrožování nebo přímo útoku, se vyskytují, uvedla s tím, že jde za měsíc řádově o jednotky incidentů. „Školy by se tímto tématem měly zabývat, protože je poměrně pravděpodobné, že takovou situaci budou řešit,“ upozornila.
Pokud ale bohužel k takovému případu dojde, je důležitá podle ní ve škole otevřenost. Tedy nechat děti mluvit, pokud mluvit chtějí, a nenutit je mluvit, pokud nechtějí.
„Po každé takové události přemýšlíme, proč se to stalo. Každá taková situace je příležitost poučit se a říct si, co jsme mohli v naší škole udělat líp,“ poznamenala Hoskovcová s tím, že se takový incident netýká jen dětí, ale pedagogů a dalších pracovníků ve škole, ať už jde o kuchařky, školníky nebo uklízečky. „Každý člen může být aktérem zlepšení atmosféry ve škole,“ dodala psycholožka.