Odhalí pohyby volantu mikrospánek?

Praha - Výzkumníci z dopravní fakulty ČVUT přicházejí s novým projektem výzkumu zaměřeného na odhalování mikrospánku řidičů. Nejen kamera sledující pohyb očí řidiče, ale i zařízení, které by vyhodnotilo šoférovy pohyby volantem, patří k posunu ve výzkumu. Nevyspalý řidič usíná už zhruba po hodině jízdy a případná přestávka prodlouží jeho bdělost jen asi o patnáct minut, takový je jeden z dílčích závěrů.

Projekt, který má odhalit příčiny mikrospánku a navrhnout zařízení, které by během jízdy šoféra těsně před usnutím varovalo a vzbudilo, už má za sebou deset let. Věnují se mu odborníci z dopravní fakulty ČVUT. Do dneška provedli zhruba tři stovky dlouhých měření, natočeny mají tisíce hodin záznamů, které v laboratorních podmínkách zachycují chování řidičů během přicházejícího mikrospánku.

„Naši studenti říkají takovým experimentům maraton. Přicházejí na ně vždy po čtyřiadvaceti hodinách beze spánku a my se pak pokoušíme na simulátoru sledovat, jak na ně přichází únava,“ popisuje test docent Vysoký a jeho kolega Petr Bouchner upřesňuje: „V bezpečných podmínkách pak jsou tito lidé podrobeni nudné dlouhotrvající jízdě, která simuluje podmínky, jaké jsou třeba při dálkových cestách v noci na dovolenou.“

2 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

Bouchnerův kolega Roman Pieknik poukazuje na pořízené kamerové záznamy: „Je to vždy podobné. Řidič začne přivírat oči, pomalu ztrácí kontrolu nad tím vozidlem, pak se třeba probudí, trhne sebou a snaží se zpátky vrátit na vozovku. Řidiči si většinou ani neuvědomí, že mikrospánek přišel, a co je nejhorší, krátce po prvním usnutí se podobné stavy opakují už velmi často, intervaly mezi mikrospánky se zkracují.“ Zároveň ale vědcům vyplynulo také pravidlo vycházející z měření, která udělali po odpočinku řidičů. „Zjistili jsme, že řidič musí jet aspoň dvacet minut, aby znovu usnul. Takže z toho plyne praktický závěr, že pokud na vás jde spaní a někde na silnici zastavíte a oběhnete ten auťák, tak máte na čtvrt hodiny jistotu, že neusnete,“ tvrdí docent Vysoký.

Vedoucí výzkumu Petr Bouchner:

„Měli jsme tu jednou dokonce člověka, který za volantem simulátoru neusnul ani po osmačtyřiceti hodinách beze spánku, ale to byl naprostý extrém. Samozřejmě, velmi dobré výsledky taky vykazují profesionální řidiči, taxikáři nebo lidé, kteří pracují na směny. Každopádně běžný člověk začne na tom simulátoru usínat už zhruba po půlhodině až po hodině.“

Experimenty se na dopravní fakultě dlouho zaměřovaly hlavně na oči šoférů. Vědci se pokoušeli vytvořit předpoklady pro zařízení, které by v budoucnu například podle pohybu zorniček spustilo alarm, pokud by člověk za volantem usínal. Jenže takový předpoklad má problém: oslněný řidič, šofér s brýlemi nebo často mžourající člověk by takový přístroj spletli. Výzkum se tedy vrátil na začátek a zaměřil se na předpoklad, že šoférům bude jiný přístroj během cesty měřit a vyhodnocovat EEG nebo EKG. Ani tato varianta ale v praxi nemá moc šancí na úspěch: „Ta fyziologická data – pokud jde o EKG a EEG – jsou obtížně měřitelná a měření by obtěžovalo řidiče. Když si zkusíte jet s helmou EEG na hlavě, moc dlouho to nevydržíte. Představa řidiče tiráku, že by si něco takového nasazoval, je dost iluzorní,“ upozorňuje docent Vysoký.

Bude i ve výzkumu platit do třetice všeho dobrého?

Nyní proto dostává šanci třetí cesta výzkumu, která se doslova dívá šoférům pod prsty – usínání chtějí výzkumníci poznat podle pohybů volantu. „Volant nese asi nejvíc informací o zásahu řidiče do procesu jízdy. Tyto pohyby se dají dobře měřit a jsou specifické. Když člověk usíná, tak se spektrum pohybů mění, objevují se tam výkyvy, střídají se pomalejší a rychlejší pohyby. Můžeme si to představit na příkladu: když před vámi jede řidič, který usíná, sledujete, že zvolna ujíždí ke straně, a pak sebou často trhne. Objeví se zkrátka mnohem rychlejší pohyb volantu a právě to lze naměřit a zachytit,“ popisuje docent Vysoký.

V budoucnu by tak mohla být vozidla vybavena zařízením, které by podle volantu poznalo, že s řidičem není něco v pořádku. Ať už to bude kamera nebo senzor, pravděpodobně se zaměří právě na volant: „Ta škála je široká: pohyby na volantu, různé akcelerace zejména boční, přejíždění čáry a vůbec chování vozidla. To vše můžeme jednoduchým způsobem naimplementovat do systému vozidla, aniž by řidič byl něčím rušen nebo obtěžován,“ vyjmenovává Petr Bouchner a uvádí příklad z praxe: „Nejjednodušší je mít kameru, která sleduje pozici v jízdním pruhu a varuje, když dojde k výkyvům. To už dnes některé vozy mají.“ Předpoklady vědců tak teď vycházejí z premisy, že řidič vlastně volantem pohybuje neustále – a to i ve chvílích, kdy si to skoro neuvědomuje: „Neustále děláte při řízení pohyby, jejich frekvence se pohybuje mezi 0,1 až jedním herzem. A právě podle intenzity a frekvence takových pohybů volantu můžeme usuzovat, jaký je mentální stav toho řidiče a jestli se blíží usnutí, nebo ne,“ uzavírá Petr Vysoký.

  • Výzkum ČVUT autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2590/258957.jpg
  • ČVUT zdroj: www.cvut.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1190/118963.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 1 hhodinou

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
13:41Aktualizovánopřed 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 2 hhodinami

Zůna jen popisoval stav zděděný po předchozí vládě, tvrdí šéf poslanců SPD

Peníze českých občanů nepůjdou na prodlužování války na Ukrajině, uvedl na síti X předseda poslanců hnutí SPD Radim Fiala s tím, že ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) na páteční tiskové konferenci jen popisoval stav, který zdědil po vládě Petra Fialy (ODS). Zůna mimo jiné prohlásil, že podpora Ukrajiny bude pokračovat, jde jen o to, jakým způsobem, a že o osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek.
před 2 hhodinami

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
před 5 hhodinami

Sport potřebuje garanta, říká Šťastný. Start Tour de France v Česku podporuje

Dlouho se volalo po tom, aby tady byl někdo, kdo se věnuje sportu ve vládě, řekl Boris Šťastný (Motoristé), který obsadil nově vzniklý post ministra pro sport, prevenci a zdraví. „Ministři bez portfeje tady vždycky byli, jsou, budou. Ať veřejnost a média ocení, nebo neocení mou práci za těch pár let, jestli to byla, nebo nebyla trafika,“ vyjádřil se v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem k tomu, že někteří členové současné vlády v minulosti ministry bez portfeje kritizovali.
před 6 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 10 hhodinami

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 12 hhodinami
Načítání...