Ekologické organizace jsou proti novele stavebního zákona – po jejím schválení předpovídají větší chaos, víc protestů i soudních sporů. Poslanci normu odsouhlasili na konci června, přičemž její součástí je i omezení pro spolky vyjadřovat se k některým typům projektů. Poslanci chtějí, aby se výstavba silnic a železnic rozhýbala. Ekologové teď mimo jiné zvažují ústavní stížnost.
Novela stavebního zákona: Ekologičtí aktivisté dál bojují proti vyloučení veřejnosti
Příkladem projektu, kvůli kterému lidé v minulosti založili spolky, aby mohli jednat s úřady, jsou třeba mokřady Na Plachtě v Hradci Králové – tam se měly stavět sídliště i haly. Dalším případem je rozšíření zinkovny k obytné zóně v Úvalech u Prahy. Podobná praxe už se ale podle ekologických organizací kvůli novelizovanému stavebnímu zákonu opakovat nebude.
Jak říká mluvčí Hnutí DUHA Jan Piňos, spolky se mohly k plánovaným projektům vyjadřovat 25 let. „Bylo to demokratické právo, které lidé získali jako jeden z výdobytků sametové revoluce, a o které nyní přišli.“
Ředitel asociace ekologických nevládních organizací Zelený kruh Daniel Vondrouš si myslí, že teď přibyde soudních sporů. „Přinese to větší chaos do rozhodování. Také větší nedůvěru občanů k různým projektům a asi i větší odpor.“
Ekologové upozorňují, že novela jde proti koaliční smlouvě i vládnímu prohlášení. Ty zaručovaly, že práva veřejnosti neomezí.
Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (nestr. za ANO) je novela důležitá proto, že zkrátí a zrychlí výstavbu. Současně ale 27. června připomněla, že její úřad kritizovanou pasáž ohledně spolků do novely nenavrhoval.
Návrh na vyloučení spolků totiž vzešel od poslanců. „Občanská práva jsou jedna krásná věc, a druhá věc je zneužívání těch občanských práv,“ uvedl 27. června poslanec Bohuslav Svoboda (ODS). „V devadesátých letech se bohužel těmto nevládním neziskovým organizacím – nebo jakkoliv je nazveme – dala neomezená moc,“ konstatoval ve stejný den poslanec Jan Klán (KSČM).
Podle ministra dopravy ale spíš než tato novela pomůže až zvláštní norma o důležitých stavbách. „Z pohledu velkých dopravních staveb jde o mírný posun v mezích zákona, ale není to nic dramatického, co by nám pomohlo,“ konstatoval Dan Ťok (nestr. za ANO).
Jan Piňos z Hnutí DUHA ovšem dodává, že se ekologické organizace budou snažit do budoucího stavebního zákona účast veřejnosti opět prosadit. Na tomto zákoně už ministerstvo pro místní rozvoj začalo pracovat. Teze chce předložit vládě ještě během léta.