Vysoce kontroverzní novelou stavebního zákona se začali zabývat senátoři. Někteří upozorňují na omezení práv veřejnosti. Další pochybují, že se stavební řízení zrychlí, což má být hlavním cílem novely. Jako celek má být v Senátu projednána 31. května.
Novelu stavebního zákona kritizují senátoři, ekologové i ombudsmanka
Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (nestr. za ANO), z jejíž dílny novela pochází, vidí výhodu navrhovaného předpisu jednoznačně: Jedno řízení, jedno odvolání, jedna žaloba, jednou dotčená veřejnost.
Ministerský návrh však upravily změny, které prosadili poslanci, zejména Jaroslav Foldyna (ČSSD). Podle ekologů berou lidem právo připomínkovat nové silnice i další plány. Foldyna svůj pozměňovací návrh hájil v dubnu poukazem na délku dostavby dálnice D8. „Každý rok tam zahynulo na těch objezdech několik osob, jen proto, že různé iniciativy vstupovaly do stavebních řízení“.
Ústavně-právní výbor Senátu návrh novely zamítl. Výbor pro veřejnou správu ho bude znovu projednávat a čeká, až se vyjasní rozpor mezi resorty.
Stav dnes vs. stav později
Majitele parcel na kraji Úval u Prahy čekalo překvapení. Za jejich zahradami začala růst továrna. Spolek, který založili, stavbě nezabránil. Pozdějšímu rozšíření ale ano. „Dosáhli jsme toho, že se dělalo posuzování vlivů na životní prostředí v procesu EIA, a ta tenkrát dopadla pro ně katastrofálně,“ říká obyvatel Úval u Prahy David Zapletal.
Stavět se mělo i na okraji Hradce Králové. Sídliště, obchody i sklady. Proti ale bylo 14 tisíc lidí. Plochy k rekreaci i pro vodní živočichy tady nakonec zůstaly.
Ekologické organizace si stěžují, že právě v takových případech by už do jednání s úřady vstupovat nemohly. Podle nich jde o největší omezení za 25 let. A jiný názor, než má například poslanec Foldyna, mají na situaci, proč dochází ke zdržení staveb. „Důvody všech těch zdržení jsou v tom, že investoři předkládají nekvalitní projekty a že úřady prostě špatně a dlouho rozhodují,“ říká mluvčí hnutí DUHA Jan Piňos.