Nehod na přejezdech loni ubylo, ale je více obětí

Praha - Počet nehod na železničních přejezdech loni oproti roku 2007 klesl, přibylo ale obětí kolizí. Drážní inspekce v loňském roce zaznamenala 247 nehod, tedy o deset méně než v předchozím roce. Zemřelo při nich 43 lidí a dalších 127 bylo zraněno. V roce 2007 na přejezdech zahynulo 31 osob, meziroční nárůst tragických případů tak činí 39 procent, informoval mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. V průměru připadá jeden mrtvý na šest nehod a v drtivé většině případů je odpovědnost na straně účastníků silničního provozu.

Počet obětí nehod na železničních přejezdech se loni přiblížil roku 2006, kdy inspekce evidovala 45 mrtvých. Ve srovnání s rokem 2007 přibylo i zraněných lidí. V předchozím roce jich bylo podle statistik o deset méně.

Nejvíce kolizí i nejvíce obětí loni Drážní inspekce zaznamenala na železničních přejezdech ve středních Čechách. Evidovala zde 53 nehod, při kterých zemřelo 15 lidí. Nejméně nehod se stalo v Praze, podle inspekce šlo o dva případy. Bez ztrát na životech se obešly karamboly na Pardubicku.

Mluvčí inspekce uvedl, že drtivou většinu nehod na železničních přejezdech mají na svědomí řidiči motorových vozidel. Podle Neusara se často vymlouvají na to, že byli oslněni sluncem a přehlédli světla, či rovnou přiznávají, že si výstrahy nevšimli.

Mezi nejčastěji zjištěné přestupky na přejezdech patří podle Drážní inspekce nerespektování výstražného světelného zařízení a přecházení přes přejezd před přijíždějícím vlakem. Ještě častější pak bývá překračování nejvyšší povolené rychlosti přes železniční přejezdy i o desítky kilometrů v hodině. Více než polovina nehod se loni podle statistik stala na přejezdech se světelnou signalizací, kde zahynulo přes 80 procent všech obětí. „Vzhledem k tomu, že těchto přejezdů je pouze čtvrtina z celkového počtu, to jen dále potvrzuje fakt, že kmitající červená světla jsou leckdy řidiči motorových vozidel brána na lehkou váhu,“ upozornila Drážní inspekce.

Inspekce v dubnu a květnu loňského roku připravila společnou preventivní akci s Policií ČR, při které vybrala několik desítek přejezdů, kde nejčastěji dochází k nehodám. Policie na základě těchto podkladů a vlastních analýz vybrala 36 přejezdů, kde monitorovala chování řidičů. Při kontrole zjistila celkem 145 přestupků, což představuje pochybení přibližně každého desátého řidiče.

Mezi nejvážnější nehody patří podle Neusara například střet osobního vlaku s kamionem mezi Hroznětínem a Velkým Rybníkem na Karlovarsku z 8. července loňského roku. Vlak při kolizi vykolejil, nehodu zaplatil životem strojvedoucí. Řidič kamionu utrpěl těžké poranění, lehká zranění si z nehody odnesli tři cestující ve vlaku. Škoda podle Neusara dosáhla téměř dvou milionů korun. Lidský život si vyžádala například i kolize rychlíku a nákladního auta na přejezdu se světly mezi Kolínem a Hlízovem z 15. listopadu. Při střetu zemřel řidič automobilu, strojvedoucí vlaku utrpěl lehké zranění. Škoda byla vyčíslena na 1,7 milionu korun.

Více než čtrnáctimilionovou škodu inspekce zaznamenala při střetu nákladního vlaku a kamionu 14. května na přejezdu se světly bez závor u Netřeby na Mělnicku. „Kamion však sehrál hlavní úlohu také v pondělí 2. června na přejezdu se světly bez závor v Bezděčíně na Mladoboleslavsku. Při nehodě byl těžce zraněn řidič kamionu, nehodu nepřežili dva jeho spolujezdci a lehká zranění utrpěli strojvedoucí vykolejeného vlaku a dva cestující ve vlaku, přičemž škoda převýšila 5,5 milionu korun,“ sdělil Neusar.

Nehody na železničních přejezdech v letech 2003 až 2008
Zdroj: ČT24/Drážní inspekce
Načítání...