Vlaky na české železnici začaly jezdit podle nového jízdního řádu. Změny se dotknou dálkových i příměstských spojů. V okolí Prahy, Brna a Ostravy budou jezdit častěji a lépe na sebe navazovat. České dráhy zahájily provoz nové dálkové linky Baltic express z Prahy do polské Gdyně. Leo Express s novým jízdním řádem zvýšil počet spojů do Krakova a RegioJet zahajuje provoz dvou pražských městských linek. Rychleji budou vlaky jezdit na zmodernizovaných úsecích a vrací se na úseky tratí poškozených po povodních. V pravidelném provozu začínají jezdit první bateriové vlaky.
S novým jízdním řádem přibyla linka na Balt i bateriové vlaky
Provoz nové linky k Baltskému moři ČD zajišťují ve spolupráci s polským dopravcem PKP Intercity. Vlaky budou do Gdyně jezdit čtyřikrát denně v obou směrech, z hlavního nádraží v Praze vždy 06:51, 10:51, 14:50 a 18:51. Zastaví například v Kolíně, Pardubicích, Ústí nad Orlicí, Lichkově, ve Vratislavi, Poznani nebo Gdaňsku. Cesta mezi Prahou a Vratislaví potrvá necelé čtyři hodiny. Do Poznaně se cestující z Prahy dostanou za zhruba 5,5 hodiny a do Gdaňsku za 8,5 hodiny.
„Takhle dlouhá linka, která by vedla až k Baltskému moři, tady nebyla,“ konstatoval vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Pardubického kraje Zdeněk Semorád. Cena jízdenek začíná na 750 korunách.
Vedle zahájení linky do Gdyně nasadily ČD nové vlaky ComfortJet na páteřní mezistátní linky, především do Německa. „K významnějším změnám v trasách, v časech odjezdů a příjezdů nebo v počtu dálkových vlaků však nedojde. Změny jízdních řádů dálkových vlaků budou většinou v rozsahu několika minut,“ uvedl už dříve dopravce.
Novinky na regionálních linkách
Na regionálních linkách se objeví nové elektrické a motorové vlaky. ČD také plánují během oprav silničního mostu přes Labe náhradní vlakovou dopravu mezi západním a střekovským nádražím v Ústí nad Labem. Po zhruba dvaceti letech začnou opět zastavovat regionální vlaky ve stanici Holubice na trati mezi Brnem a Vyškovem.
Na trati mezi Kralupami nad Vltavou a hlavním městem budou nově jezdit moderní RegioPantery, které nahradí starší CityElefanty. Ve špičkách budou mít také dvojnásobnou kapacitu. Tento typ vozu cestující uvidí také na trati Praha-Kolín.
Právě na východ od metropole se jízdní řády proměnily nejvíc. Osobní a spěšné vlaky organizátoři dopravy zkombinovali tak, aby, aby byly co nejvolnější a co nejefektivnější.
RegioJet přebírá provoz městské železniční linky S49 spojující Roztoky u Prahy s pražskou Libní a Hostivaří. V první polovině příštího roku se k ní připojí nová linka S61, která povede z pražského Hlavního nádraží a Vršovic do Úval. Obě linky bude RegioJet provozovat následujících patnáct let.
V Moravskoslezském kraji od neděle jezdí prodloužené a přímé vlaky mezi Ostravou a Veřovicemi. Prodlužuje se také linka R61 z Českého Těšína, která nyní pojede až do Návsí. Obyvatelé Třince se tak lépe dostanou například do Havířova nebo Ostravy.
Leo Express s novým jízdním řádem zvyšuje počet spojů do Krakova ze dvou na pět týdně a přidává jeden pár vlaků denně na linku mezi Prahou a Ostravou. Od neděle se také o polovinu zkrátí doba jízdy vlaků z Prahy do Košic, v tomto směru vynechá vlak zastávku Prešov.
Bateriové vlaky
V pravidelném provozu začnou jezdit první bateriové vlaky, které jsou tišší a ekologičtější. Vyvinula a vyrobila je plzeňská Škoda Group. Jezdit budou na trati z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor a Studénku do Ostravy. Vlaky vycházejí z elektrických jednotek RegioPanter, ale mohou jezdit i na neelektrifikovaných tratích. Dojezd vlaku na baterie je osmdesát kilometrů. Její dobití, které je možné za jízdy, trvá asi půl hodiny.
„Velká část regionálních železnic v zahraničí se rozhodla jít cestou bateriových vlaků jako přirozenou náhradou starých dieselových motorových vozů,“ podotkl místopředseda představenstva Škoda Transportation Tomáš Ignačák.
Otevření tratí po povodních
Po opravě dalších úseků tratí poškozených při zářijových povodních se s novým jízdním řádem vrací vlaky na trať z Krnova do Opavy a z Mikulovic přes polské Głuchołazy do Jindřichova ve Slezsku. Zprovozněná je také úzkokolejka Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.
Některé úseky jsou ale po povodních stále mimo provoz. „Nejezdí se třeba mezi Opavou-východ směr Kravaře a dál do Chuchelné nebo Hlučína, stejně jako mezi Miloticemi a Vrbnem pod Pradědem a na trase Mikulovice – Jeseník – Zlaté Hory,“ popisuje redaktorka ČT Pavla Šamaj s tím, že náhradní dopravu zajišťují autobusy.
„S obnovou se s ohledem na míru poškození počítá nejdříve od června příštího roku, ale možná – především v okolí Kravař – až v roce 2026,“ dodává Šamaj.
Za jízdenku ČD si cestující připlatí
Na zmodernizovanou trať z Brna do Zastávky u Brna poprvé vyjely elektrické vlaky. Po nepřetržité výluce od dubna opět jezdí rychlíky z jihomoravské metropole do Jihlavy. Nové omezení platí ve stanici Jihlava město kvůli práci na její modernizaci. Vlaky tudy budou po celou dobu platnosti nového jízdního řádu jen projíždět.
Ceny jízdného u ČD meziročně vzrostly v průměru o 4,9 procenta. Cena jízdenky pro dospělého na kratší vzdálenost bez slevy vzroste o jednu až pět korun. Při jízdě na vzdálenost sto kilometrů od neděle zaplatí lidé o jedenáct korun víc. Úprava podle ČD reflektuje inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Na delší vzdálenosti cestující využívají jízdenky s dynamickou cenotvorbou, levnější jsou dříve zakoupené jízdenky. Soukromí dopravci zvyšovat ceny jízdenek nebudou.