V důsledku protipandemických krizových opatření lidé méně využívají k přepravě taxislužby. Důvod je zřejmý – zrušené služební cesty, zavřené restaurace a divadla. Provozovatelům taxi tak výrazně klesla poptávka. Aby udrželi alespoň část příjmů, vozí taxikáři opět místo osob balíky a jídlo, potvrdilo ČT několik společností provozující taxislužby.
Místo lidí opět vozí obědy a balíky. Taxikáři se snaží udržet část příjmů rozvozem
Stejně jako letos na jaře taxislužby rychle přicházejí o zákazníky. „Samozřejmě poptávka po osobních přepravních službách dost klesla. Každým vydaným vládním omezením se poptávka dále snižuje. Osobní přeprava je úzce spojená s cestou za kulturou, do práce, do restaurace,“ sdělil Jakub Paroulek ze skupiny Taxi Praha.
V podobném duchu mluví i vedoucí PR oddělení společnosti Liftago Tomáš Kápl: „Ve dvanácti městech v ČR a SR, kde působíme, vidíme u soukromých zákazníků omezení cest za kulturou a gastronomií a u firemních nebo hotelových zákazníků pak omezení zahraničních cest,“ potvrzuje aktuální situaci Kápl. Provozovatelé taxislužeb tak znovu čelí výraznému úbytku finančních zdrojů.
Kromě snižování cen a snahy zabezpečit vozy proti přenášení viru se část přepravních společností nadále snaží poklesu výnosů čelit i rozšiřováním poskytovaných služeb. „Postupně se příjmy z taxi snažíme nahrazovat příjmy z přepravy zboží,“ vysvětluje Kápl.
Obdobnou strategii zvolila podle vyjádření obchodního ředitele Davida Holubka společnost Modrý anděl, která se pro své řidiče snaží zprostředkovat práci rozvozem zásilek nebo třeba i doručováním vína pro nonstop on-line prodejnu. Stejně postupuje i Taxi Praha: „Máme pod sebou stovky řidičů, kterým se snažíme zajistit v této době alternativní výdělek, aby se dokázali finančně postarat o svoje rodiny,“ uvádí Jakub Paroulek z Taxi Praha.
Každý taxikář se tak neuživí
Podle taxikáře Milana Špringla, který doteď úzce spolupracoval s pražským restauračním řetězcem, není ani rozvoz zboží zárukou jistých příjmů: „Většině řidičů nezbývá nic jiného než rozvážet jídlo a balíčky pro obchody. Problém je ten, že této práce není až tolik, aby každý taxikář mohl tuto práci vykonávat. Navíc není zdaleka tak dobře honorovaná, jak by se mohlo zdát. Díky provizím pro dispečinky zajišťující tuto práci vychází výdělek pro řidiče na pět až osm korun za kilometr. Běžné dieselové auto má náklad 2,50 koruny za kilometr,“ vypočítává Špringl.
Taxislužby se obávají, že se bude opakovat situace z jara, kdy se poptávka po tomto druhu osobní přepravy snížila na pětinu.
„V porovnání s hodnotami ze začátku letošního roku poklesl počet jízd uskutečněných přes platformu Bolt v České republice přibližně o 80 procent. V souvislosti s postupným uvolňováním vládních restrikcí začalo docházet k pozvolnému nárůstu jejich počtu, což souviselo s tím, že se stále více lidí pohybovalo po městě,“ popisuje vývoj Jan Novosad ze společnosti Bolt.
Přestože se během léta situace pomalu zlepšovala, druhá vlna koronaviru a s ní spojená nová restriktivní opatření provoz těchto služeb znovu zkomplikovala. Právě společnost Bolt byla mezi prvními, které už na jaře rozšířily svou oblast podnikání o rozvážku jídla.