Místo lidí opět vozí obědy a balíky. Taxikáři se snaží udržet část příjmů rozvozem

V důsledku protipandemických krizových opatření lidé méně využívají k přepravě taxislužby. Důvod je zřejmý – zrušené služební cesty, zavřené restaurace a divadla. Provozovatelům taxi tak výrazně klesla poptávka. Aby udrželi alespoň část příjmů, vozí taxikáři opět místo osob balíky a jídlo, potvrdilo ČT několik společností provozující taxislužby.

Stejně jako letos na jaře taxislužby rychle přicházejí o zákazníky. „Samozřejmě poptávka po osobních přepravních službách dost klesla. Každým vydaným vládním omezením se poptávka dále snižuje. Osobní přeprava je úzce spojená s cestou za kulturou, do práce, do restaurace,“ sdělil Jakub Paroulek ze skupiny Taxi Praha.

V podobném duchu mluví i vedoucí PR oddělení společnosti Liftago Tomáš Kápl: „Ve dvanácti městech v ČR a SR, kde působíme, vidíme u soukromých zákazníků omezení cest za kulturou a gastronomií a u firemních nebo hotelových zákazníků pak omezení zahraničních cest,“ potvrzuje aktuální situaci Kápl. Provozovatelé taxislužeb tak znovu čelí výraznému úbytku finančních zdrojů.

Kromě snižování cen a snahy zabezpečit vozy proti přenášení viru se část přepravních společností nadále snaží poklesu výnosů čelit i rozšiřováním poskytovaných služeb. „Postupně se příjmy z taxi snažíme nahrazovat příjmy z přepravy zboží,“ vysvětluje Kápl.

Obdobnou strategii zvolila podle vyjádření obchodního ředitele Davida Holubka společnost Modrý anděl, která se pro své řidiče snaží zprostředkovat práci rozvozem zásilek nebo třeba i doručováním vína pro nonstop on-line prodejnu. Stejně postupuje i Taxi Praha: „Máme pod sebou stovky řidičů, kterým se snažíme zajistit v této době alternativní výdělek, aby se dokázali finančně postarat o svoje rodiny,“ uvádí Jakub Paroulek z Taxi Praha.

Každý taxikář se tak neuživí

Podle taxikáře Milana Špringla, který doteď úzce spolupracoval s pražským restauračním řetězcem, není ani rozvoz zboží zárukou jistých příjmů: „Většině řidičů nezbývá nic jiného než rozvážet jídlo a balíčky pro obchody. Problém je ten, že této práce není až tolik, aby každý taxikář mohl tuto práci vykonávat. Navíc není zdaleka tak dobře honorovaná, jak by se mohlo zdát. Díky provizím pro dispečinky zajišťující tuto práci vychází výdělek pro řidiče na pět až osm korun za kilometr. Běžné dieselové auto má náklad 2,50 koruny za kilometr,“ vypočítává Špringl.

Taxislužby se obávají, že se bude opakovat situace z jara, kdy se poptávka po tomto druhu osobní přepravy snížila na pětinu.

„V porovnání s hodnotami ze začátku letošního roku poklesl počet jízd uskutečněných přes platformu Bolt v České republice přibližně o 80 procent. V souvislosti s postupným uvolňováním vládních restrikcí začalo docházet k pozvolnému nárůstu jejich počtu, což souviselo s tím, že se stále více lidí pohybovalo po městě,“ popisuje vývoj Jan Novosad ze společnosti Bolt.

Přestože se během léta situace pomalu zlepšovala, druhá vlna koronaviru a s ní spojená nová restriktivní opatření provoz těchto služeb znovu zkomplikovala. Právě společnost Bolt byla mezi prvními, které už na jaře rozšířily svou oblast podnikání o rozvážku jídla.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
11:42AktualizovánoPrávě teď

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 58 mminutami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
před 1 hhodinou

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 3 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 4 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 5 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 6 hhodinami
Načítání...