Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na správu mýta. Za deset let chce za jeho provoz dát 29 miliard

3 minuty
Výběrové řízení má podle Ťoka skončit v polovině příštího roku
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na nového správce mýtného systému. Za deset let plánuje za jeho provoz utratit 29 miliard korun. Na čtvrtečním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Uchazeči o účast v tendru budou mít dva měsíce na to, aby se o obří zakázku přihlásili. Podle Ťoka soutěž cenu pravděpodobně sníží.

„Základním parametrem je cena, která je předpokládána ve výši 29 miliard, to z toho dělá jednu z největších zakázek desetiletí,“ uvedl Ťok. Cena odráží požadavek vlády na technologicky neutrální řešení. Zájemci mohou využít stávající síť mýtných bran, ale také navrhnout zcela nový systém.

Od roku 2019 ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatnění sítě silnic první třídy o zhruba 900 kilometrů z nynějších zhruba 230 kilometrů. Součástí soutěže je i požadavek na toto rozšíření.

Rozšíření kritizovali v minulosti kamionoví dopravci, Asociace krajů nebo samotní uchazeči o zakázku. Podle Ťoka ale skutečnost, že plán kritizují jak provozovatelé mikrovlnné, tak i satelitní technologie, znamená, že vypsaná soutěž nebude zvýhodňovat žádnou z technologií. Ministr se rovněž nebojí, že síť mýtných bran zůstane do budoucna nevyužita.

Uchazeči tento systém podle něj zapojí do svého technologického řešení. Pokud by se tak ale nestalo, z neoficiálních jednání s Nejvyšším kontrolním úřadem (NKÚ) vyplývá, že to nebude považováno za nehospodárné nakládání s majetkem státu, uvedl.

13 minut
Tisková konference: Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na správu mýta
Zdroj: ČT24

Podle ředitele stávajícího správce systému, společnosti Kapsch, Karla Feixe právě toto ale ministerstvo dopravy dělá. „Ministerstvo investuje do stávajícího systému další peníze, aktuálně se upravuje za 300 milionů korun na evropskou mýtnou službu. Proto nevěřím, že by například NKÚ nepovažoval vypnutí systému v hodnotě osmi miliard korun za plýtvání penězi daňových poplatníků,“ uvedl Feix.

Společnost se podle něj do výběrového řízení přihlásí a věří, že bude jedním z favoritů. Odhadovanou cenu Feix označil za příliš vysokou a požadavky ministerstva za nehospodárné.

Ťok věří, že soutěž cenu dramaticky sníží

Ministr dopravy ovšem zdůraznil, že hodnota tendru je odhadem maximálních možných nákladů, které by mohly být se zakázkou spojeny. „Musíme si uvědomit, že předtím jsme měli dvě smlouvy – smlouvu o dodávce a smlouvu na služby. Dnes je to v jedné soutěži,“ řekl. „Navíc je tam 900 nových kilometrů k rozšíření, což zvyšuje téměř na dvojnásobek rozsah opatření, která něco stojí,“ dodal s tím, že soutěž může cenu dramaticky snížit.

První kolo výběru bude kvalifikační, zájemci v něm budou muset prokázat, že mají zkušenost s provozem mýtné technologie. S vybranými uchazeči pak bude ministerstvo dále jednat a vybere pět uchazečů, mezi nimiž nakonec rozhodne. „Počítáme s tím, že by výběrový proces měl skončit v polovině příštího roku,“ řekl ministr dopravy.

Tendr sklízí kritiku od firmy Kapsch i politiků

Kromě společnosti Kapsch tendr kritizují už i někteří politici. Podle místopředsedy ČSSD a dopravního experta strany Jana Birkeho měl být takový krok nejdříve projednán na vládě. „Na vládě je řídicí výbor pro mýto, který třeba rok a půl nebyl svolán. To je přece základní tým lidí, který měl rozhodovat,“ uvedl.

Podobný názor zastává i předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. „Nerozumím tomu, že zakázka za 30 miliard neprojde odbornou oponenturou. Vláda projednává každou zakázku nad 300 milionů. Najednou je zakázka za 30 miliard a ministr Ťok si to tajně píše někde v kanceláři,“ komentoval vypsaný tendr.

Cena podle něj navíc přibližně o deset miliard překračuje maximální náklady, které předpokládal. Stanjurovi se nelíbí ani načasování. „Zakázka se nemůže stihnout za čtyři měsíce,“ uvedl s tím, že měl Ťok vypsání tendru nechat až na příští vládě.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se v Česku mýtné vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za dobu svého provozu vybralo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy korun.

V březnu letošního roku se na mýtném vybralo od kamionů a autobusů 935 milionů korun, což je největší výběr ve více než desetileté historii mýta. Ve srovnání s loňskem jde o 11,5procentní nárůst. 

Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnnou variantou. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 2 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 3 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 4 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 7 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 10 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 10 hhodinami
Načítání...