Mladí lidé mají svůj specifický slovník, kterému někdy starší nemusejí rozumět. Často totiž používají zkrácené formy slov a slangové výrazy většinou odvozené z angličtiny. Největší vliv mají sociální sítě, podotkl spoluautor Slovníku generace Z Petr Zakrzewski.
Když starší používají slang mladých, může to být „cringe“, zaznělo v 90' ČT24
„Cringe“, „brain rot“, „ohio“ nebo „rizz“. Dnešní mladá generace, stejně jako ty předešlé, má své specifické kulturní reference, které se propisují do jazyka. Největší vliv na komunikaci mladých mají dle Zakrzewskiho sociální sítě. „Na sociálních sítích mladá generace tráví velké množství času, takže dává smysl, že z nich přebírá spoustu trendů, což se ukazuje i na nových slovech,“ konstatoval.
Zmíněný pojem „brain rot“ (neboli hniloba mozku) dokonce tvůrci slovníku Oxford English Dictionary označili jako slovo roku 2024. Slovník jej popisuje jako „údajný rozklad duševního nebo intelektuálního stavu“, k němuž dochází „nezřízenou konzumací“ obsahu, který je triviální nebo nenáročný. Podle Oxford University Press se jedná právě o obsah v on-line prostoru.
„Skibidi“ samo o sobě význam nemá
Příkladem „brain rotu“ mohou být krátká virální videa vytvořená gruzínským animátorem Alexejem Gerasimovem Skibidi Toilet, z nichž pak vzešlo další slovo, které mladí zařadili do svého slovníku. „Skibidi“ může mít několik významů – označuje třeba něco hravého, vtipného nebo naopak absurdního.
„Aktuálně už vnímáme velký rozdíl mezi tím, jak mluví generace Z a jak mluví generace alfa, která vyrostla po roce 2011. Generace Z ve spoustě případů vzala slovo z angličtiny, nějakým způsobem ho upravila, ale význam slova jde odvodit z té angličtiny. Kdežto například slovo ‚skibidi‘, které používá generace alfa, význam samo o sobě nemá, dává mu ho ten člověk, co jej používá,“ popsal Zakrzewski.
Podobně je to i s pojmem „ohio“, který vychází z virální rozšířené fotografie, na které stál autobus s cedulí „Ohio bude zrušeno“. Na sociálních sítích pak mladí sdíleli fotky a videa různých divných věcí, které se mohou údajně dít pouze v americkém státu Ohio. Nejmladší generace teď tak označuje vše, co je divné, bizarní nebo „úplně mimo“.
Co se týče dalších výše zmíněných pojmů, „cringe“ definuje pocit, který člověk má při pohledu na něco trapného, a „rizz“ je jednoduše zkratka pro charisma.
Rychlé trendy
Mladí dle Zakrzewského nemají příliš rádi, když tyto pojmy používají v běžné konverzaci příslušníci starší generace. „Když se je jen chtějí naučit, to je v pořádku. Je to fajn, že jim chtějí porozumět,“ podotkl. „Může se stát, že když je učitel nebo rodič použije, dostane ho to do takového zvláštního až trapného momentu. (...) Mladá generace to vnímá jako svůj produkt,“ doplnil.
Nová slova, které mladá generace používá, dle Zakrzewského přibývají ve velké míře. Mladí jsou totiž schopní zkonzumovat značné množství internetového obsahu za krátkou chvíli, a trendy se tak tvoří rychle. „Může se tak ale i stát, že za měsíc je nové slovo už ‚out‘,“ dodal.