ČD rozšířily regionální flotilu o 47. CityElefant, na dálkové vlaky se stále čeká

Praha - České dráhy rozšířily svůj park vozidel pro regionální dopravu o 47. dvoupodlažní jednotku CityElefant, kterou chce dopravce nasadit na příměstské vlaky v okolí Prahy. Dominantní český železniční dopravce letos již převzal 17 vozidel určených pro regionální dopravu. V dálkové dopravě je situace horší, od dodávky nových vozů od Siemensu v letech 2006 a 2007 nepřibylo žádné další vozidlo. Výběrové řízení na nákup stovky ojetých vagonů ze zahraničí České dráhy připravují, ale zatím ho nevypsaly.

Regionální flotila roste pomalu, ale jistě

V prvních třech měsících dostaly České dráhy k dispozici tři CityElefanty, které na začátku dubna doplnila čtvrtá jednotka stejného typu. Všechny letos dodané třídílné dvoupodlažní elektrické jednotky jsou určeny pro příměstskou dopravu v okolí Prahy. Ostravské Esko na rozšíření své nepočetné flotily těchto vozidel zatím čeká. U Prahy nahrazují CityElefanty přestárlé jednotky řady 451 a 452, které se vyráběly v 60. a 70. letech minulého století.

Pro neelektrizované regionální tratě dostaly ČD v prvním čtvrtletí k dispozici devět jednotek Regionova. Ty jsou ale rekonstruovány ze starých motorových a přívěsných vozů, nejedná se tedy o rozšíření vozového parku. „Regionovy byly deponovány v provozních pracovištích ve Valašském Meziříčí, Olomouci, Brně, Havlíčkově Brodě, v Táboře a v Rakovníku. Z těchto míst obsluhují vedlejší tratě prakticky od hranic se Slovenskem po západní hranici,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek. Pro provoz na vedlejších tratí bez trolejového vedení dostaly dráhy v letošním prvním čtvrtletí také dva řídící vozy řady 954.2 a dva vložené vozy 054.2. Ty jsou rekonstruovány ze starších osobních vagonů a také z vyřazených poštovních vozů a jezdí ve vlacích vedených motorovými vozy, jejichž rekonstrukce probíhaly na konci 90. let a na začátku nového desetiletí

Vozy pro dálkovou nejsou a není jasné, kdy budou

Poslední nové vozy pro dálkovou dopravu na hlavních tratích dostaly České dráhy v roce 2007. Jednalo se o velkoprostorové vozy 1. třídy, oddílové vagony 2. třídy a lůžkové vozy od Siemensu, které jezdí většinou na vlacích Eurocity a Euronight do Německa a Rakouska. Loni nechaly ČD dosadit klimatizaci a uzavřené toalety do vozů zrekonstruovaných v 90. letech, ty se ovšem i před touto druhou rekonstrukcí objevovaly na vlacích vyšší kvality a celkový počet vozů tak nerozšířily. V posledních měsících naopak České dráhy při několika nehodách ztratily vagony nasazované na rychlíky, na opravu čeká také šest moderních vozů, které vykolejily při dvou nehodách v Brně.

Od loňského jara se hovoří o nákupu sta ojetých osobních vozů 2. třídy, které by měly dostat dálkovou flotilu ČD z nejhlubší krize. Po dlouhých jednáních s Německými drahami oznámily ČD, že vypíší výběrové řízení, do kterého by se mohli připsat i jiní dopravci, kteří se chtějí zbavit vozů, které splňují požadavky Českých drah. Podle vyjádření na přelomu prosince a ledna by mělo být o nákupu rozhodnuto do poloviny letošního roku, výběrové řízení však stále nebylo vypsáno. „V současné době se zpracovávají technické podmínky pro vypsání výběrového řízení. Až bude vypsáno, bude zveřejněno na tzv. centrální adrese a budeme o něm informovat také tiskovou zprávou,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Vozy by podle něj měly splňovat několik podmínek, mimo jiné musí dosahovat rychlosti 160 km/h. Vagon, který loni nabízely Německé dráhy, měl také vakuovou toaletu a zásuvky pro notebooky.

Vydáno pod