Z pražského nádraží Těšnov odjel poslední vlak

Praha - Z nádraží Praha-Těšnov odjel poslední vlak 1. července 1972. Těšnovské nádraží patřilo spolu s Masarykovým a hlavním k trojici koncových nádraží pražského železničního uzlu. Novorenesanční budova musela ustoupit výstavbě magistrály. Nejprve bylo zbouráno její severní křídlo a v březnu 1985 byla odstřelena i zbývající chátrající část. A to i přesto, že bylo nádraží zapsáno do seznamu nemovitých kulturních památek.

Bylo postaveno v letech 1872 až 1875 jako konečná stanice dostavěné severozápadní dráhy do Lysé nad Labem. Autorem komplexu novorenesančních budov, jež dohromady tvořily jedno z nejkrásnějších nádraží ve střední Evropě, byl známý architekt Karl Schlimp. Budova, která vyrostla na pomezí Nového Města a Karlína, v sedmdesátých letech zůstala v paměti mnoha Pražanů pod důvěrným názvem „Deniska“. Zrod nádraží byl dílem Rakouské severozápadní dráhy, společnosti, která na počátku 70. let 19. století začala budovat nové dálkové spojení Vídně s Berlínem.

2 minuty
Skončila éra těšnovského nádraží
Zdroj: ČT24

Veřejnost ho používala téměř sto let. Kvůli výstavbě magistrály ale byla stanice v roce 1972 dopravně zrušena - 1. července z ní vyjel poslední vlak. Později bylo strženo severní křídlo budovy. Zbytek postupně chátral až do roku 1985 kdy bylo nádraží zdemolováno úplně. Nepomohl mu ani zápis do seznamu nemovitých kulturních památek.

Ještě před demolicí byla budova těšnovského nádraží zcela odstrojena, technici odmontovali všechny umělecké a architektonicky významné předměty. Uložili je do depozitářů Muzea hlavního města Prahy a Národního muzea.

Demolice těšnovského nádraží
Zdroj: ČT24

Více než čtyřicet let neslo nádraží své původní jméno Severozápadní. Po roce 1919 získalo název po tenkrát ještě žijícím Ernestu Denisovi, francouzském historikovi a slovanofilovi. Jeho jméno bylo ale nepřijatelné pro nacisty, kteří dodali novou formu - Moldau Bahnhof čili Vltavské nádraží. Poválečná doba se zas nakrátko vrátila k Denisovi, ovšem padesátá léta podobným tradicím nepřála a nádraží bylo nazváno Těšnov. Název však neneslo dlouho, neboť s nástupem 60. let začalo tehdejším urbanistům stát v cestě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...