Walterův český Rolls-Royce ovládl vzduch i silnice

Praha - Josef Walter, zručný mechanik a později i odborník na ozubená kola, založil automobilku, jejíž produkce patřila k těm nejluxusnějším. S motory, které vyráběl, dobyl silnice, závodní okruhy i oblohu. Svého času si jeho firma vysloužila přezdívku „český Rolls-Royce“. Později se začala specializovat na letecké motory, v nichž dosáhla světového ohlasu. Ve dvacátých letech Walter svůj podnik opustil a založil jinou firmu. Přesto jeho značku znají dodnes letci v Evropě, Asii, v Latinské i Severní Americe. Právě dnes si připomínáme výročí úmrtí tohoto experta na výrobu leteckých a automobilových motorů.

Walter začínal jako drobný řemeslník, který sestavoval jízdní kola. Později začal montovat motocykly, tříkolky pro drobné živnostníky, automobilové a nakonec letecké motory. Waltrovka byla světovým výrobcem, její motory měla německá, polská, italská, francouzská i americká letadla. A logo Walter se udrželo dodnes.

Z Walterovy firmy se stala akciová společnost

Roku 1902 se z jeho motoru zrodil první jednoválcový motocykl. V roce 1904 přibyly k motocyklům motorové tříkolky, které Walter s úspěchem vyvážel i do zahraničí, hlavně do Ruska a na Balkán. Do počátku první světové války se jich prodalo více než devět set. Díky tomu se mechanik mohl později stát majitelem a ředitelem továrny na automobily s názvem Josef Walter a spol. Pak se firma přeměnila na akciovou společnost a stala se v té době přední československou automobilkou.

Ve 20. letech se Walter zařadil i mezi přední výrobce leteckých motorů. Začal s licencí BMW, ale pak vyvinul vlastní hvězdicové, pěti, sedmi až devítiválce. Objednávaly si je evropské i zámořské státy. Licenci na tento letecký motor od Waltera zakoupil i Rolls-Royce. V té době byla ale už firma bez svého zakladatele. Josef Walter v roce 1922 vystoupil z akciové společnosti a založil v Praze-Košířích továrnu na ozubená kola a součástky pro automobily, tehdy největší československý podnik toho druhu. Zemřel 15. ledna 1950.

Vzniklo zde nejluxusnější auto té doby - model Royal

Firma Walter dál vyráběla automobily, její zkušenosti s leteckou technikou se zpětně uplatňovaly v luxusních a sportovních vozech. Vzniklo tu nejluxusnější české auto té doby, model Royal s vidlicovým dvanáctiválcem o obsahu 5,8 litru. Blížící se válka vedla ke stále většímu důrazu na leteckou techniku. Roku 1937 Waltrovka výrobu automobilů zastavila, v té době byla už největší továrnou na letecké motory v Evropě. Za nacistické okupace proslula i v Německu svou vysokou technickou úrovní a sloužila proto válečné výrobě. Po válce byla firma přejmenována na Motorlet.

Dnes ve světě pořád létá asi 5000 letadel s motory Walter. V červenci 2008 koupila firmu, znovu přejmenovanou na Walter Engines, americká společnost GE Aviation, která je součástí koncernu General Electric.

  • Walter Royal zdroj: wikipedia.org http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1357/135665.jpg
  • Walter Mikron III zdroj: wikipedia.org http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/14/1357/135662.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...