Zlínský kraj - Zimní údržba ulic a chodníků přijde velká města ve Zlínském kraji na miliony korun. Nejvíce za ni tradičně platí Zlín, který na nadcházející zimu svým technickým službám vyčlenil téměř 14 milionů korun, což je o 600 tisíc více, než tomu bylo před rokem. V krajském městě se bude nově udržovat o 11 kilometrů komunikací více. Ostatní radnice připravují pouze drobné změny, například ve způsobu údržby.
Velká města Zlínského kraje vyčlenila na zimní údržbu miliony korun
Technické služby Zlín se podle mluvčího magistrátu Zdeňka Dvořáka budou starat o 249 kilometrů komunikací, 137 kilometrů chodníků, 69 přechodů, 260 zastávek MHD a 14 mostů a lávek. Řadu úkonů budou muset zajistit ručně, například údržbu přechodů a zastávek MHD. Pro úklid chodníků Technické služby využijí nový malý traktor.
V některých místních částech krajského města bude omezeno použití soli. „Město vyhovělo přání obyvatel,“ uvedl Dvořák. Rozsah zimní údržby zůstane stejný ve Vsetíně, půjde přibližně o 106 kilometrů chodníků a 178 kilometrů městských cest. Podle mluvčí Jany Čadové má radnice na zimní údržbu vyčleněno sedm milionů korun. Město ale chystá změny, co se způsobu údržby týče. „Více než v minulosti se bude používat solanka, která je ekologicky méně zatěžující pro životní prostředí, na úkor používání inertních materiálů a soli,“ podotkla Čadová.
Zlínský kraj chystá také nový způsob správy krajských silnic, kdy se o hlavní silniční tahy bude starat soukromá firma z Prahy, která vyhrála výběrové řízení vypsané ministerstvem dopravy. O silnice druhých a třetích tříd se pak i nadále budou starat krajští silničáři, kteří tak paradoxně při cestě po trase první třídy pojedou se zvedlou radlicí.
Pražská společnost tvrdí, že je na úklid ve východní části republiky připravená a příští týden hodlá představit i svůj nový dispečink. Zatím totiž na Zlínsku nemá žádné zázemí. Zlínský kraj se k pilotnímu projektu ministerstva přidal jako jediný na Moravě a krajští představitelé se obávají, že úklid zlínských silnic z hlavního města může způsobit řadu dopravních komplikací a kolapsů. Ministerstvo si od něj naopak slibuje, že za úklid silnic prvních tříd výrazně ušetří.
Kroměřížské technické služby se starají o úklid sněhu na 120 kilometrech chodníků a 80 kilometrech vozovek, což je podle mluvčího radnice Pavla Zrny stejné, jako tomu bylo v minulé zimě. „Nemění se ani způsob údržby komunikací. Opět se bude prioritně sypat štěrkovou drtí a v případě mimořádných situací, jako je náledí i pomocí soli,“ uvedl Zrna. Radnice vyčlenila 6,1 milionu korun na zimní údržbu města a 400 tisíc korun na místní části.
Uherské Hradiště zařadilo do plánu zimní údržby 68 kilometrů komunikací a 85 kilometrů chodníků. „Nemáme zásadních změn. Nově ale bude do zimní údržby zařazen 200 metrů dlouhý úsek zrekonstruovaného chodníku v ulici 1. máje. Doposud nebyl udržován, protože neměl šířkové parametry chodníku a nebylo možné jej udržovat strojově,“ řekl místostarosta Zdeněk Procházka. Radnice stejně jako loni na zimní údržbu vyčlenila čtyři miliony korun.
Ještě o 750 tisíc korun více plánuje vydat na zimní údržbu Valašské Meziříčí. Podle mluvčí Renaty Votrubové se město bude starat o 100 kilometrů místních komunikací a o 67 kilometrů chodníků. Radnice několik let používá jen inertní materiál, sůl jen ojediněle například při ledovce.
Většina žádostí o odškodnění neuspěje
Radnice při minulé zimě obdržely i žádosti o odškodnění od lidí, kteří se zranili na neuklizených ulicích. Nejvíce, třináct, jich bylo ve Zlíně, za oprávněnou byla uznána jediná. V Uherském Hradišti bylo pět žádostí - z toho dvě uznané, pět jich podali lidé i ve Vsetíně - jednu vedení uznalo. V Kroměříži a ve Valašském Meziříčí žádali neúspěšně odškodnění dva lidé.