Brno - Do centra Brna a blízkého okolí denně jezdí z celé jižní Moravy téměř 25 tisíc aut. Ulice jsou přeplněné a řidiči často parkují tam, kde nemají. Parkovací domy v centru města přitom zejí prázdnotou. Město to chce změnit a chystá koncepci, která by mohla zvýhodnit ty, kdo v centru bydlí.
V ulicích není kam postavit auto, parkovací domy jsou ale prázdné
Parkování bez lístku nebo špatně odstavené auto. I tak se snaží řidiči v centru Brna řešit dva problémy, které na ně čekají – zpoplatněné parkování v řadě ulic a navzdory poplatkům permanentní nedostatek místa. „Stojím tu chvilku. Teď jsem přijel, vyložil jsem věci a hned jedu pryč,“ dušoval se městské policii pokutovaný řidič. Podle strážníků obvyklá výmluva. Pokutu denně dostanou desítky jemu podobných.
Přeplněným ulicím v jihomoravské metropoli měly ulevit parkovací domy. Řidiči je ale moc nevyužívají. Třeba nově postavené parkoviště u Janáčkova divadla je kolem všedního poledne obsazené jen z jedné třetiny.
„Ze 400 parkovacích míst běžně bývá obsazeno kolem 70. Přitom parkovné pro lidi, kteří pracují v centru města, je podstatně zlevněné, hodina potom vychází na 15 až 16 korun,“ uvedl zástupce investora Karel Wimětal. Má i vysvětlení toho, proč lidi parkovací domy nelákají. „Místa v centru jsou sice placená, ale málo kontrolovaná. Řidič si zaplatí třeba hodinu a stojí tam tři hodiny. Pak to lidé raději nechají na ulici, než aby jeli do garáží, kde je všechno kontrolované,“ dodal Wimětal.
Taky parkovací dům v Kounicově ulici nemá dost zájemců. Další parkoviště bude od května v provozu v Kopečné ulici. A ani to nemá zaručené klienty.
Bude Brno fandit rezidentům?
Kdo nezvládne zaparkovat přímo v centru, hledá bezplatné parkování v přilehlých ulicích. I tady by ale mohli řidiči do budoucna narazit. Nový plán parkování, který bude v květnu projednávat brněnské zastupitelstvo, umožní radnicím zvýhodnit místní. „Hlavním atributem je vyjít vstříc lidem, kteří bydlí v místech, kde je největší přetlak. To je například model rezidentního parkování,“ vysvětlil vedoucí Odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.
Zda budou některé ulice určeny pouze pro parkování tamních obyvatel, nakonec rozhodne radnice městské části. „Návštěvníci by potom museli využít dalších alternativ jako parkovacích domů, záchytných parkovišť, která by se měla budovat, nebo odstavné plochy, které jsou mimo centrální části města,“ dodal Bielko s tím, že rezidenční systém by se mohl dotknout právě širšího centra města, jako jsou ulice Lidická, Veveří nebo okolí brněnského výstaviště.
Parkovací domy možná zůstanou jednou z mála možností, kde i mimobrněnští řidiči s jistotou zaparkují. I tak ale bude nadále chybět jenom v centru asi 23 tisíc parkovacích míst. Velká města dnes sází na takzvaná P+R parkoviště, z anglického Park & Ride neboli Zaparkuj a odjeď. Velké záchytné plochy bývají na okraji města a mají přímé napojení na městskou hromadnou dopravu, kterou mohou návštěvníci dojet do centra.
Parkování v okresních městech
Jihomoravský kraj
Vyškov – V centru jsou zóny placeného stání a celkem 11 parkovacích automatů, rezidenti mají parkovací karty za 200 korun na rok.
Blansko – Ve městě se platí za parkování na šesti místech, včetně hlavního náměstí. Parkování je zpoplatněné v pracovní dny od 7. do 18. hodiny, v sobotu od 7. do 12 hod.
Hodonín – Kdo chce zaparkovat v Hodoníně, musí počítat s tím, že na vybraných místech taky zaplatí. A to buď pomocí jednoho z 18 parkovacích automatů nebo prostřednictvím SMS.
Břeclav – Centrum Břeclavi je rozděleno na zóny podle barev. Nejlevnější je parkování v zelené zóně, o něco dražší je oranžová, červená a nejvíc řidiči zaplatí za parkování ve fialové zóně. I v Břeclavi se dá za parkování platit SMSkou. Kromě placení existuje i možnost využít tzv. parkovací kotouč. Systém funguje v místech, kde je parkování na určitou dobu zdarma. Parkovací kotouč jsou v podstatě hodiny, na kterých si řidič nastaví, v kolik zaparkoval a hodiny umístí za čelní sklo. Strážník tak vidí, zda řidič na místě parkuje opravdu jen např. povolených 30 minut.
Znojmo – Centrum Znojma umožňuje především krátkodobé parkování, parkoviště pro dlouhodobá stání jsou ve větší vzdálenosti od středu města.
Zlínský kraj
Zlín – Zlínská radnice zlepšuje situaci na ucpaných parkovištích tím, že omezuje dobu parkování. Nově musí zlínští řidiči používat na některých odstavných plochách parkovací kotouče. Od února systém funguje na třídě Tomáše Bati u náměstí Míru, kde řidiči mohou stát bezplatně hodinu. Stejný systém začíná platit před zlínskou poliklinikou, kde je časový limit tři hodiny, a u budovy magistrátu v Prštném, kde mohou lidé parkovat dvě hodiny. Další místa budou podle radnice přibývat.
Kroměříž – V centru památkově chráněné Kroměříže je hned pět placených parkovacích zón, jedna z nich speciálně pro autobusy.
Uherské Hradiště – V centru Uherského Hradiště jsou tři typy zpoplatněných parkovacích zón – nejdražší červená, kde se ceny pohybují od 10 korun za 24 minut parkování, přes modrou až po zelenou, kde desetikorunový poplatek stačí na hodinové stání.
Vsetín – Město má centrální parkoviště za zvýhodněnou cenu u vlakového nádraží, další dvě zpoplatněné plochy jsou na náměstí.