Brno - Kdo dřív přijde, ten méně platí. Tak by se dala přeložit nová pravidla pro odtahy špatně parkujících aut v Brně. Řidiči mají totiž už devět dní platit poplatek podle toho, kdy k místu zaparkovaného auta dorazili. Vypadá to ale, že pravidla, která mají omezit zbytečné odvážení aut, neznají přesně ani řidiči, ani pracovníci Brněnských komunikací a policisté.
Řidič ubránil auto „vlastním tělem“, odtahovka neznala nová pravidla
Doposud platilo, že každý započatý odtah auta se musí také dokončit. Pravidla v Brně ale nově rozdělují odtahy aut na zahájené, nedokončené a dokončené. Řidiči tak mají platit podle toho, jak pohotově zareagují a jak si všimnou, že jim auto někdo odtahuje.
Jak má odstupňované placení za odtah fungovat?
Pokud by si případný provinilec, který špatně zaparkoval, nebyl jistý svým „zařazením“ do příslušné kategorie, může si nastudovat definice na webových stránkách Brna. Vznikly podle návrhu městské policie.
Kolik nově stojí špatně zaparkované auto
Zahájený odtah auta: 400 korun
Nedokončený odtah auta: 1000 korun
Dokončený odtah auta: 1800 korun
Za zahájený odtah se považuje situace, když odtahová posádka přijede na místo, kde je špatně zaparkované auto. Nedokončený odtah je takový, kdy je auto už naloženo na odtahovém vozidle. V takovém případě má ale řidič ještě šanci si jej „vyreklamovat“ přímo u odtahové osádky a nechat složit zpět na silnici. Jakmile se ovšem auto ukotví a odtahová služba ho odveze, už spadá řidič do poslední kategorie – dokončený odtah – a musí zaplatit nejvyšší sumu.
Jak náhodou pracovníci Brněnských komunikací zjistili, že existují nová pravidla
Co všechno může způsobit špatně zaparkované auto a jak může odtah dopadnout, když svůj dopravní prostředek začne bránit řidič vlastním tělem, se ukázalo ve čtvrtek na křižovatce ulic Gorkého a Úvozu. Dohady pana Viléma a odtahové služby zablokovaly silnici u malého městského okruhu na víc jak dvě hodiny. Vše začalo tak, že si pan Vilém všiml, že u jeho zaparkovaného pickupu stojí odtahové auto. Okamžitě mu došlo, že bude muset za špatné parkování zaplatit. Nepočítal ale s tím, že i když k autu přijde, začne ho přesto odtahovka nakládat. Bránil se jednoduše. Do svého auta, které v tu chvíli bylo už na korbě odtahového vozidla, vyskočil a sedl si do něj.
„Přijdete k autu, auto je na zemi, ale stejně vám ho zdvihnou. Chtěl jsem pokutu zaplatit, ale řekli mi, že už ho nemůžou dát dolů, že auto musí naložit, když už tady jsou,“ rozčílil se řidič. Snažil se zachovat chladnou hlavu. „Po poradě s právníkem čekám na protokol o průběhu akce, který mi nikdo nechce napsat.“
Během čekání na odtahovém autě stihl i posvačit. Pracovníci Brněnských komunikací mezitím zjišťovali, co se vzniklou situací dělat. Nenudili se ani policisté, kteří řídili dopravu na zablokované křižovatce.
„Je to nesmysl, je to zdržování lidí. Já jsem se nebránil zaplacení pokuty na místě, jenom jsem říkal, aby mi to neodtáhli, a přesto auto bylo naloženo,“ opakoval pořád dokola ze svého „úkrytu“ pan Vilém. Ve finále měl velké štěstí. Po několika telefonátech pracovníci odtahovky zjistili, že od minulého týdne existují nová pravidla, podle kterých se odtah dokončit nemusí. „Bylo to nedorozumění. Řidiče měli informovat podle nových pravidel,“ komentovala situaci mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.
Pracovníci Brněnských komunikací tak auto neodtáhli a pan Vilém zaplatí pouze poměrnou částku. Pokud by své auto ale partyzánsky nebránil, odvezli by mu ho „postaru“. Až za 1 800 korun.
Zahájený odtah = přistavení odtahového vozidla s posádkou na místo odtahu – platba v hotovosti na místě.
Nedokončený odtah = přistavení odtahového vozidla s posádkou na místo odtahu, pořízení fotodokumentace, naložení odtahovaného vozidla na odtahové auto, opětovné složení vozidla na místě a provedení písemného záznamu o přerušení.
Dokončený odtah = přistavení odtahového vozidla s posádkou na místo odtahu, pořízení fotodokumentace, naložení odtahovaného vozidla a ukotvení na odtahové vozidlo, převezení odtahovaného vozidla na určené úložiště, složení odtahovaného vozidla, přejímka vozidla – cena zahrnuje najeté kilometry, manipulaci, mzdové náklady dispečerů, náklady na provoz kanceláří.
Zdroj: Magistrát města Brna