Queen Mary 2 má křest za sebou

Southampton - Britská královna Alžběta II. pokřtila v anglickém Southamptonu největší zaoceánskou osobní loď Queen Mary 2. O čtyři dny později, 12. ledna, vyplula loď na svojí první plavbu do Fort Lauderdale na Floridě, kam dorazila 26. ledna. Queen Mary 2 je nástupkyní legendární obří lodi, která se proslavila jako jeden z vrcholů luxusu ve třicátých letech dvacátého století. Její cena se vyšplhala na půl miliardy liber, kapacita je 2600 pasažérů a pracuje na ní 1250 lidí. Původní Queen Mary byla v roce 1934 první obchodní lodí, kterou pokřtila korunovaná hlava, což byla čest vyhrazená do té doby pro válečná plavidla. Nyní je využívána jako hotel v Long Beach v Kalifornii.

Loď se stala legendou ještě před spuštěním na vodu. Jde o největší, nejdražší, nejkrásnější a nejdůstojnější zaoceánskou osobní loď. Queen Mary 2 měří o osmdesát metrů víc než Titanic, se kterým má společné místo prvního vyplutí. Loď je vysoká jako třiadvacetipatrová budova a delší než tři fotbalová hřiště. Pojmenovaná je po skotské královně Marii Stuartovně.

Cestující v největším plovoucím hotelu na světě se nemusejí nudit ani chviličku. Na výběr mají šest restaurací, čtrnáct barů a klubů. Mohou si také číst v knihovně nebo navštívit divadlo s otočným jevištěm či uměleckou galerii. Na lodi je samozřejmě několik bazénů - venkovních i vnitřních, kasino nebo kajuty s výhledem na moře. Pro náročné je tu i planetárium vysoké přes čtyři patra.

Loď dokáže vyvinout rychlost 30 uzlů (54 km/h), takže z Anglie do New Yorku dopluje za pět dní. Její pevnost jí umožňuje brázdit severní části Atlantiku i v nejtužší zimě. Samozřejmostí je také čistička odpadních vod. Životnost má stanovenou na 40 let, zatímco klasické zaoceánské parníky počítají pouze s 25 lety.

Queen Mary 2 překonala dosavadní měřítka snad úplně ve všem. Na délku měří 345 metrů, na výšku dosahuje 72 metrů. Její tonáž je 150 000 tun. Při ponoru deset metrů ční její nejvyšší část nad hladinou ještě o několik metrů výš než petřínská rozhledna v Praze. Některé kajuty představují byty mezonetového typu o rozloze více než 200 metrů. Jsou vybaveny soukromou tělocvičnou a je v nich stálá obsluha. Stěny zdobí 300 uměleckých děl v odhadované ceně 80 milionů korun.

Luxusu lodi odpovídá i cena lodních lístků, které se pohybují v rozmezí od 3 100 eur až po 48 000 eur. I přes tyto ceny byly lístky na první plavbu vyprodány hned v první den, kdy se začaly přijímat rezervace.

Pro případ nehody je na Queen Mary 2 dvaadvacet záchranných člunů, které by dokázaly pojmout dvojnásobný počet lidí, než kolik jich může na palubě cestovat, plus deset procent navíc, zřejmě pro černé pasažéry. K bezpečné plavbě při prudkých zimních bouřích v severní části Atlantiku byl na přídi vybudován vlnolam.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...