Parní sezonu ukončí přerovská slavnost

Přerov/Lužná – Dvě velké železniční akce se sešly na tento víkend, který ukončí letošní sezonu historických vlaků. Velkou slavnost přivítá Přerov, který si připomene 170 let od příjezdu prvního vlaku. Sjedou se zvláštní vlaky z Prahy, Břeclavi, Bohumína i Olomouce, během dne budou vozit zájemce po okolí velkého přerovského nádraží. Neméně rušno bude také v železničním muzeu v Lužné, kam přijede parní vlak z Prahy a naváže na něj další historická souprava do Kolešovic. Kromě tradičního posledního parního víkendu proběhne v Muzeu ČD také připomenutí 20 let existence Klubu historie kolejové dopravy, kterému patří některé parní lokomotivy a staré vagony v muzeu vystavené.

Dým z lokomotivy mohli Přerované nad svým nádražím poprvé spatřit 1. září 1841, kdy společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda do města přivedla svoji dráhu od Břeclavi. Vozidla, která tehdy přivezla první cestující, se nedochovala. Přesto bude i po 170 letech (a 45 dnech) na přerovském nádraží k vidění leccos z dějin i současnosti české železnice. Celkem se na slavnost sjedou čtyři protokolární vlaky, každý představí jinou tvář dráhy. Z Prahy pojede do Přerova soudobá elektrická jednotka řady 680 „Pendolino“, z Bohumína souprava historických vozů typu Y vedená historickou elektrickou lokomotivou E499.004 „Bobina“. Od Břeclavi mohou Přerované tak jako před 170 lety vyhlížet dým, tentokrát však z komína lokomotivy 475.101 „Šlechtična“ vedoucí soupravu dvouosých vozů „Rybáků“. Parní lokomotiva s malými historickými vagony dorazí chvíli před „Pendolinem“ také z Olomouce, půjde o nákladní stroj 534.0432 „Kremák“.

Jízdenky pro parní vlaky budou prodávat průvodčí před odjezdem na nástupišti, pro elektrický vlak z Bohumína budou platit běžné jízdenky ČD, stejně tak v „Pendolinu“ z Prahy, kde však bude nutné zakoupit si předem také místenku za 70 korun (pro majitele In-karty za 35 korun).

Během dne proběhnou vyjížďky historických vlaků na jedno z nejdůležitějších míst české železniční sítě – tzv. přerovský triangl. Od trati Břeclav–Bohumín se zde odpojuje větev přes Olomouc do Prahy, od 20. let minulého století funguje také spojka, po které mohou projet vlaky Praha–Ostrava přímo, aniž by zajížděly na přerovské nádraží. Rychlý přechod z pravostranného provozu na pražsko-olomoucké dráze na levostranný na břeclavsko-bohumínské trati umožňuje most u Prosenic.

170 LET ŽELEZNICE V PŘEROVĚ (sobota 15. 10.)

Vlak Praha hl. n.–Pardubice hl. n.–Olomouc hl. n.–Přerov a zpět (jednotka 680):

  • odjezd z Prahy: 7:23
  • odjezd z Přerova: 17:00
  • cena: od 370 Kč (265 Kč s IN25) jedním směrem, nákup v pokladně ČD nebo na eshopu

Vlak Bohumín–Ostrava hl. n.–Ostrava-Svinov–Suchdol nad Odrou–Hranice na Moravě–Lipník nad Bečvou–Přerov a zpět (lokomotiva E499.004):

  • odjezd z Bohumína: 8:12
  • odjezd z Přerova: 16:50
  • cena: 120 Kč (90 Kč s IN25) jedním směrem, nákup v pokladně ČD

Vlak Břeclav–Hodonín–Staré Město–Otrokovice–Hulín–Přerov a zpět (lokomotiva 475.101):

  • odjezd z Břeclavi: 7:50
  • odjezd z Přerova: 17:30
  • cena: 120 Kč jedním směrem, nákup před odjezdem nebo ve vlaku

Vlak Olomouc hl. n.–Přerov a zpět (lokomotiva 534.0432)

  • odjezd z Olomouce: 8:45
  • odjezd z Přerova: 17:20
  • cena: 60 Kč jedním směrem, nákup před odjezdem nebo ve vlaku

Poslední parní víkend v Muzeu ČD v Lužné se koná každý rok, tentokrát ho ale doprovodí oslava 20 let Klubu historie kolejové dopravy. V posledních měsících svého provozu se navíc v Lužné zaskví parní lokomotiva 498.022 „Albatros“, která v sobotu i neděli přiveze zvláštní vlaky z Prahy. Z Kladna jí vypomůže ještě stroj 477.043 „Papoušek“. V sobotu pojede zvláštní vlak do Lužné z pražského hlavního nádraží a po tzv. Pražském semmeringu. V neděli potom čeká na příznivce historických vlaků lahůdka v podobě jízdy z Masarykova nádraží přes Kralupy nad Vltavou a Kladno-Ostrovec. Zpět se vlak vrátí opět přes Pražský semmering na hlavní nádraží.

Po muzejní dráze z Lužné do Kolešovic vypraví jubilující KHKD vlastní historickou soupravu, v sobotu ji povede lokomotiva 354.7152 „Všudybylka“, v neděli válečná lokomotiva 555.0153 „Němka“. Kromě vyjížďky do Kolešovic bude v Lužné připravena výstava historických lokomotiv KHKD i ČD, v provozu bude také zahradní modelová železnice se zmenšenými vozidly Čiernohronské lesní železnice.

POSLEDNÍ PARNÍ VÍKEND/20 LET KHKD (sobota a neděle 15. a 16. 10.)

Vlak Praha hl. n.–Praha-Smíchov s. n.–Hostivice–Kladno–Stochov–Nové–Strašecí–Řevničov–Lužná u Rakovníka a zpět

  • lokomotivy: 498.022, 477.043, T478.3101
  • jede: tam a zpět v sobotu, zpět i v neděli
  • odjezd z Prahy: 8:20
  • odjezd z Lužné: 16:03
  • cena: 120 Kč jedním směrem

Vlak Praha Masarykovo n.–Kralupy nad Vltavou–Otvovice–Kladno–Ostrovec–Nové–Strašecí–Řevničov–Lužná u Rakovníka

  • lokomotivy: 498.022, 477.043
  • jede: pouze tam a pouze v neděli
  • odjezd z Prahy: 8:15
  • cena: 120 Kč jedním směrem

Vlak Lužná u Rakovníka–Krupá–Olešná–Chrášťany–Kněževes–Přílepy–Kolešovice a zpět

  • lokomotivy: 354.7152/555.0153
  • jede: v sobotu a neděli
  • odjezd z Lužné: 11:40
  • odjezd z Kolešovic: 13:14
  • cena: 80 Kč zpáteční

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...