Ostrava - Osm dní. Tak dlouho bude ještě ostravská část dálnice D1 v záruce. Už pět let po svém otevření je přitom podle studií v katastrofálním stavu a na mnoha místech se po ní dá projet místo běžných 130 pouze šedesátikilometrovou rychlostí. Oprava, která by vyšla na miliardy, je zatím v nedohlednu.
Ostravské dálnici končí záruka
Místo sešlapávání plynu brždění. Ostravská část dálnice je zvlněná kvůli podloží z nevhodného materiálu. Ten byl ale certifikován českou státní zkušebnou. Pod vrchní vrstvou silnice bobtná. Reklamovat stavbu může ředitelství silnic a dálnic do konce listopadu. „Je požádáno o prodloužení záruční lhůty právě v rámci reklamace, je to vlastně až o 18 měsíců,“ vyjádřila se mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (zadavatel) Martina Vápeníková. „My jsme ŘSD nabídli vyjednávání o prodloužení záruky, takže záruka bude patrně prodloužena,“ reagoval mluvčí Eurovia (zhotovitel) Jindřich Vaněk. Současné zvlnění ostravské dálnice navíc není údajně konečné, podloží totiž stále pracuje a nikdo neví, kdy se pohyb zastaví. „Ve chvíli, kdy bude jasné, že už nedochází k tak velkým rozdílům pohybu podloží dálnice, bude rozhodnuto, jestli dojde k opravě vyfrézováním nebo výměnou podloží,“ prozradila Martina Vápeníková. Ustálení podloží ale může trvat několik let. Dalším problémem jsou mosty. Podle Ředitelství silnic a dálnic a německých expertů jsou v katastrofálním stavu. „Přes naše opakované žádosti nám ŘSD žádnou studii neposkytlo,“ tvrdí ale Jindřich Vaněk. Doba, než bude ostravská dálnice spravena, se tak může začít počítat na roky. V případu už padají první žaloby. Ředitelství už na Eurovii podalo čtyři a do konce týdne chce dát k soudu další dvě. Eurovia údajně ani o jedné z nich neví.