Narozeniny slaví komiksový časopis Čtyřlístek

Praha - Čtveřici kamarádů ze Čtyřlístku, Bobíka, Pinďu, Fifinku a Myšpulína, zná snad každý kluk a holka. Pro mnohé dospělé jsou postavičky vlídnou připomínkou dětství. V 70. letech dosahoval náklad Čtyřlístku až 200 tisíc kusů a dnes, kdy ho vydává stejnojmenné soukromé nakladatelství, se pohybuje kolem 40 tisíc. Populární komiksový časopis vznikl 15. května 1969.

Na začátku všeho stál Jaroslav Němeček

Duchovním otcem komiksových hrdinů je výtvarník Jaroslav Němeček. „V roce 1968 jsem se dostal poprvé za hranice a byl jsem šokovaný, jak barevné jsou tam časopisy. Vrátil jsem se posedlý myšlenkou to také zkusit,“ vzpomíná kreslíř na své začátky. Prvních šest příběhů napsal tehdy pětadvacetiletý ilustrátor sám, dalších 150 příběhů je z pera Ljuby Štíplové.

Čtyřlístek byl v dobách svého vzniku v tehdy socialistickém Československu komiksovým průkopníkem. Až do jeho příchodu zde samostatné komiksové sešity nevycházely. Časopis původně vycházel nepravidelně osmkrát ročně. „Často jsme naráželi na různé zádrhele, například nebyl papír,“ poznamenal Němeček. Tyto nesnáze však určitě časopis překonal. Vždyť počet vydaných čísel se v současnosti blíží již pěti stovkám.

Náklad na jedno vydání se vyšplhal i na 220 tisíc výtisků

Největší popularitu zažíval Čtyřlístek v 70. a 80. letech. Koncem 80. let se náklad v jednom vydání vyšplhal až na 220 tisíc výtisků, přesto se po nových příbězích vždy jen zaprášilo. Rodiče dnešních dětí vzpomínají i na jeho velkou směnnou hodnotu. Jednotlivé sešity se vyměňovaly za žvýkačky, céčka či digitální hodinky. Dnes se staré sešity dokonce sbírají a cena těch nejvzácnějších dosahuje v antikvariátech i několika stovek korun.

I Čtyřlístek jde s dobou a má svoje CD i internetovou stránku

Komiksoví hrdinové už neprožívají dobrodružství jen na stránkách svého časopisu, který vychází dvacetkrát ročně. Objevují se i v magazínu Čtyřlístek Speciál či na CD-Romu, mají i internetovou stránku. Každý rok také vycházejí dva až tři knižní tituly, jeden vždy s novými příběhy. Nejúspěšnější z nich, Muž z budoucnosti, dosáhl šedesátitisícového nákladu. Před dvěma lety zamířila čtveřice přátel i do hudebního průmyslu, když šéf vydavatelství EMI Vladimír Kočandrle přišel s nápadem udělat z nich hudební kapelu.