Brno - Jihomoravský kraj by měl v příštích šesti letech zrušit pětinu středních škol. Dnes jich zřizuje 101, zaniknout by mělo 16 až 20 škol o velikosti kolem 500 až 600 žáků. Školy jsou už dnes naplněny jen ze tří čtvrtin a v příštích letech bude žáků dál ubývat. Nejkritičtější stav by měl podle náměstka jihomoravského hejtmana Stanislava Juránka (KDU-ČSL) nastat v roce 2017.
Jihomoravský kraj chce do šesti let zrušit pětinu středních škol
Krajský náměstek připomněl 70. léta, kdy se v kraji rodilo 20 000 dětí za rok. Na počátku milénia poklesl počet pod 10 000, v posledních letech dosahuje asi 13 000 dětí za rok. Podle Juránka se kvůli nižší porodnosti na dnešní 75procentní naplněnost škol kraj beze změn nikdy nedostane, a to ani když bude kalkulovat s baby-boomem posledních let. „Naplněnost (beze změn) může dosáhnout maximálně 63 procent. Po roce 2017 sice začne žáků postupně přibývat, ani v roce 2025 se však kraj nedostane na letošní čísla,“ dodal.
O nutné optimalizaci sítě středních škol se na jihu Moravy mluví léta.
První krok udělali radní letos, když navrhli zrušení 11 tříd na osmiletých
gymnáziích, tedy 330 míst. Zůstat jich mělo 450. Po kritice zástupců a
příznivců škol ale hejtman Michal Hašek (ČSSD) vykonatelnost rozhodnutí
pozastavil. Na dnešní schůzi zastupitelé rozhodnutí definitivně zrušili.
Juránek uvedl, že podle doporučení ministerstva školství by na osmiletých
gymnáziích mělo studovat pět procent populačního ročníku. "Kraj bude třídy
rušit tak, aby v těch zbývajících mohlo zůstat osm procent dětí. Bude to
znamenat zrušení devíti tříd. Ředitelé by je neměli otevřít ve školním roce
2012/2013," vysvětlil Juránek.
Koalice chce nyní vytvořit kvůli optimalizaci škol pracovní skupinu, v níž
budou mít dva zástupce všechny politické kluby zastupitelstva. Změny má
skupina projednat i s odborníky a školskou veřejností. První změny by podle
Haška měly vstoupit v platnost příští rok. Juránek dodal, že změny počítají
i s rezervou na školách. To pro případ, že by v kraji přibývalo obyvatel v
důsledku stěhování.