Baťův kanál přivítal Ámose, turisté se mohou těšit na novinky

Strážnice - Dva jeřáby si dnes musely poradit s vylepšenou motorovou lodí Ámos, která se po zimě strávené v dílně vrátila na Baťův kanál. I ona se svými 45 místy a bezbariérovou úpravou dnes patří k mnoha novinkám a vylepšením čekající na turisty. Loni využilo služeb vodní cesty 65 tisíc návštěvníků. A organizátoři by jich rádi nalákali ještě víc. Pomoci tomu má rozšířená nabídka služeb a zázemí nejen na vodě, ale také na březích vodního díla. Přibude tak nejen přístavišť a nových lodí, ale také toalet a občerstvení na břehu.

2 minuty
Petr Antoš - spolumajitel lodi
Zdroj: ČT24

Návštěvníci se tak letos mohou těšit na bezbariérové přístaviště ve Spytihněvi, které bude určeno ke krátkodobému kotvení plavidel. Na místě dosavadního dřevěného mola v pravobřežní části horní rejdy plavební komory vznikne třístupňové pevné molo v délce 45 metrů a šířce tři metry. „Doplní jej vyvazovací prvky, tedy pacholata a rohatinky. Konstrukčně na molo naváže takzvané čekací stání o délce 25 metrů a šířce tři metry, které poslouží i pro velkou výletní loď,“ sdělila mluvčí Povodí Moravy Veronika Slámová. A ve Spytihněvi vznikne také turistické centrum, zázemí pro odpočinek, zábavu, sport a kulturu návštěvníků samotného areálu Na rejdě. Vybuduje se i přírodní amfiteátr a parkoviště.

Na Baťově kanále se ale intenzivně pracuje i jinde. Ve Strážnici na Hodonínsku vzniká nové stání plavidel, sousední Sudoměřice – Výklopník budou mít přístaviště. „Doplňujeme kapacitně nedostačující stání plavidel ve formě dřevěných lávek a kovových tyčí v břehu kanálu. Celková délka stání bude necelých sto dvacet metrů. Stání na levém břehu Baťova kanálu zpřístupní zájemcům celkem pět schodišť,“ řekla již před časem Slámová. Investorem všech tří projektů za celkem 22,5 milionu korun je Ředitelství vodních cest České republiky a zdrojem Státní fond dopravní infrastruktury.

Nového zázemí by se mohlo během letošního a příštího roku dočkat i přístaviště ve Veselí nad Moravou, kde má vzniknout sportovně-rekreační centrum. Kromě komfortnějšího sociálního zařízení, které turistům nabídne sprchy, ale i bezbariérový přístup na ně a na toalety, budou moci především cykloturisté využít nové půjčovny kol.

Baťův kanál

Délka (od Otrokovic do Skalice) je v současnosti přibližně 53 km. Některé úseky vedou řekou Moravou, jinde vede uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Celkově je splavný od Kroměříže po Hodonín, je zde ale několik „překážek“. Rozdíl výšek na této vodní cestě vyrovnává 13 zdymadel. Plavební hladina je udržována 13 jezy. Hloubka Baťova kanálu je průměrně 1,5 metru. Baťův kanál neboli Průplav Otrokovice-Rohatec je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1935–1938. Na trase je celkem 23 mostů. Hlavním po vodě dopravovaným materiálem byl lignit z ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa. Lignit se dopravoval do Otrokovic, kde byl spalován pod kotli tepelné elektrárny, která zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou. V 60. letech byla cesta pro běžnou dopravu ukončena.

Baťův kanál patří mezi nejvýznamnější turistická lákadla východní Moravy, v současné době má délku přesahující 50 kilometrů a umožňuje svezení lodí z Otrokovic do slovenské Skalice. Jeho atraktivitu zvyšuje i velmi oblíbená cyklostezka, která vede po jeho břehu. „Dává tak unikátní možnost kombinovat cykloturistiku s jízdou lodí,“ dodala Dana Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy, která se specializuje na propagaci regionu jako zajímavé turistické destinace.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...