Uherské Hradiště má v celé zemi nádraží nejkrásnější

Uherské Hradiště – Soutěž o nejkrásnější vlakové nádraží v České republice letos vyhrála nádražní budova v Uherském Hradišti. Stavba vznikla v roce 1930 podle návrhu architekta Karla Dvořáka a je nezaměnitelná díky typické slovácké výzdobě od Růženy Falešníkové z Tasova. V pátém ročníku soutěže tak Uherské Hradiště porazilo 136 konkurentů i zbylých devět finalistů. Nádraží už jedno ocenění nedávno získalo, rekonstrukce výpravní budovy získala titul Stavba roku 2004 města Uherského Hradiště.

Pro nádraží je podle ředitelky Asociace Entente Florale - Souznění Drahomíry Kolmanové je pro vítězné nádraží příznačná slovácká přívětivost zaměstnanců i cestujících.

Do finále soutěže se dostaly spolu s Uherským Hradištěm také zastávka Měchenice na trati mezi Braníkem a Vraným nad Vltavou, Holubov na dráze z Českých Budějovic do Českého Krumlova, nádraží Horažďovice-předměstí na trati mezi Plzní a Českými Budějovicemi, stanice Merklín na trati z Dalovic v Karlovarském kraji, Rynoltice na trati z České Lípy do Liberce, Martinice v Krkonoších, kde se k trutnovsko-chlumecké trati připojuje lokálka z Rokytnice nad Jizerou, Hořice v Podkrkonoší na trati mezi Hradcem Králové a Ostroměří, Hnojník na trati Frýdek-Místek - Český Těšín a Boskovice na trati z České Třebové do Skalice nad Svitavou. Oproti minulým letům se tak do finále nedostala žádná stanice na nejdůležitějších koridorových tratích.

Nejkrásnější nádraží vybírala široká veřejnost, nejprve posílala nominace, poté lidé hlasovali pro jednoho z finalistů. Přesný počet hlasů pro jednotlivé stanice pořadatel nezveřejňuje.

Oceněna zastávka, kde Cimrmana vyhodili z vlaku

Občanské sdružení Asociace Entente Florale - Souznění pořádá soutěž od roku 2007, spolupracuje s ní Správa železniční dopravní cesty a někteří železniční dopravci a sdružení. Minulé ročníky soutěže o nejkrásnější nádraží vyhrály Ostroměř, Trutnov-hlavní nádraží, Zahrádky u České Lípy a Choceň.

Zvláštní uznání získala stanice Dubí v Krušných horách na trati mezi Mostem a Moldavou, nádraží je tam vyzdobeno mimo jiné dřevěnými modely vagónů a parních lokomotiv. Stejné ocenění dostala i zastávka Kaproun na Jindřichohradecké místní dráze. Vznikla v roce 1930, proslula ale díky postavě fiktivního všeuměla a vynálezce Járy Cimrmana, který tam prý byl v roce 1900 vyhozen z vlaku. Stanici, která se stala poutním místem cimrmanologů, zdobí jeho pamětní deska.

Soutěž každoročně probíhá v rámci projektu Vlídná nádraží. „Smyslem soutěže je zpříjemnit prostředí železničních nádraží, stanic a zastávek, a tím zvýšit zájem veřejnosti o cestování vlakem… Po zásluze oceňuje dobrou práci lidí, kterým na jejich nádraží či stanici opravdu záleží,“ dodává asociace ve svém tiskovém prohlášení.

Vydáno pod