„Jde o to, že je křídlo ofukováno po celém rozpětí. A využitím klapek dochází k tomu, že vztlak se podstatně zvýší, a tím pádem letadlo nemusí startovat na dlouhé ploše,“ líčí Pavelčík.
Vilém Žurovec stál na počátku letectví u nás. Spolu s bratry sestrojil v roce 1912 první letadlo na Moravě. Během první světové války experimentoval s předchůdci současných vrtulníků.

Reportáž Michala Poláška
„Byl přesvědčen, že se dá sestrojit létající přístroj, který by stoupal buď kolmo, anebo s krátkým vzletem,“ říká Jan Číp, kurátor Muzea Novojičínska.
Patent, který podle odborníků předběhl dobu o desítky let, československé úřady odmítly. Zájem naopak projevilo Německo, kde Žurovec také pracoval. Nacistům ale konstruktér své vynálezy předat nechtěl.
V koncentračním táboře
„Byl obviněn ze špionáže. Dokonce byl nějakou dobu v koncentračním táboře Leschwitz,“ vypráví František Pavelčík. „Koncem roku 1934 se podařilo ho převézt domů. Bohužel v lednu roku 1935 na následky věznění zemřel.“


Restaurování originálu trvalo téměř dva roky, lidé ale uvidí jen kopii. „Jde o to, aby i lidé po nás mohli tyto dokumenty spatřit. Proto nebudeme vystavovat tento předmět v originále,“ vysvětluje Sylva Dvořáčková, ředitelka Muzea Novojičínska.
Muzeum Novojičínska si v současné době nechává vyrobit kopii vzácného plánu. Ten bude poté k dispozici ke studijním účelům. O termínu veřejného vystavení zatím rozhodnuto není.