Výstava Altvaterland připomíná osudy sudetských Němců v Jeseníkách

Opava - Výstava v opavském domě umění nazvaná Altvaterland přináší unikátní pohled do každodenního života sudetských Němců v Jeseníkách na počátku 20. století. Přes sto let staré skleněné fotografické destičky Gustava Ulricha oživil podnikatel Zdeněk Mateiciuc z Oder, u kterého se téměř zázračně vynořily v roce 2000.

Výstava je mimořádná příběhem nalezení starých negativů i obsahově. Na začátku 20. století, kdy majitel bělírny Gustav Ulrich snímky pořídil, fotografovalo stále více fotoamatérů, ovšem většina se omezila na rodinu. Jeho záběr byl širší.

„Myslím si, že tato kolekce nám podává svědectví o tom, jak sudetští Němci v té době žili, pracovali, jak trávili volný čas, jak se oblékali, chodili do hor. Příběh, který se k tomu váže, je dvakrát tak unikátní,“ říká fotograf Jiří Siostrzonek, který výstavu uváděl.

„Jednou jsem přišel do práce a našel jsem na stole balíčky zabalené do starého voskového papíru. Po rozbalení v tom byly sklíčka,“ vypráví podnikatel, mecenáš umění a také autor výstavy Altvaterland Zdeněk Mateiciuc.

Poté začalo téměř dvouleté pátrání po mísech zachycených na destičkách i autorovi. „Asi do roka se mi s pomocí různých lidí podařilo zjistit, že to jsou Rejhotice, Loučná nad Desnou, Kouty nad Desnou, že je to z kraje, ve kterém jsem nikdy moc nebyl. Tak jsem se tam rozjel a začal pátrat“, vypráví Mateiciuc.

Vypátral nejen autora fotografií, ale našel v Německu i jeho žijící vnučku. „Na některých fotkách je jako čtyřletá holčička. Sedí na stole vedle dědečka, vousatého fotografa. Když jsem za ní přijel, měla přes 80 let. Bylo to velmi dojemné setkání,“ vzpomíná Mateiciuc.

Výstava Altvaterland je výjimečná i svým vyzněním. Připomíná osudy většinou nevinných lidí bezohledně vyhnaných ze svých domovů. V Domě umění ji můžete vidět do konce srpna.