Vagónka ve Studénce je firma s více než stoletou tradicí. V šedesátých letech zaměstnávala přes čtyři tisíce lidí. Dnes jen čtyři sta. Před dvěma roky se ocitla na pokraji krachu. Vagóny už nevyrábí, ale přežila. Reorganizace je u konce.

Reportáž Jany Dronské
„Nejtěžší na celém procesu bylo získat důvěru našich věřitelů a přesvědčit je, že reorganizační plán je reálný,“ uvedl Ivo Lazecký, generální ředitel MSV Metal Studénka.
Továrna dlužila čtyři sta padesát milionů korun. Zachránili ji ti, kterým dlužila nejvíc. Se všemi věřiteli se firma už vyrovnala nebo dohodla. „Insolvenční řízení bylo výjimečné v kontextu celé České republiky, a to vysokým uspokojením věřitelů a současně zachováním provozu podniku,“ informoval Petr Budín, soudce Krajského soudu v Ostravě.
Po letech se továrna vrátila opět do českých rukou. Koupila ji brněnská investiční skupina Jet Investment. „Plánujeme růst tržeb ze sedmi set milionů korun na miliardu, a to především z nových zákazníků a dále z nových teritorií,“ uvedl Igor Fait ze společnosti Jet Investment.
Podle nového majitele má firma velkou perspektivu nejen v oboru železniční dopravy, ale i automobilového průmyslu. Skupina Jet Investment ovládá několik výrobních firem, například Strojírny Poldi.