Bystřická výstava ukazuje tapisérie vytvořené zaniklou technikou

Bystřice nad Pernštějnem – Malby, sochy, ale především tapisérie vytvořené dnes již zaniklou technikou artprotis nabízí nová výstava v Městském muzeu v Bystřici nad Pernštejnem. Brněnské umělecké sdružení Mixtum compositum v něm představuje svá díla pod názvem „Z našich ateliérů“. Návštěvníci si mohou výstavu prohlédnout v Galerii na půdě až do konce prázdnin.

„Tato kolekce je výstava tapisérií artprotis, které vznikly v ateliérech Vlněna v Brně. Ty už bohužel neexistují a všechno, co tady vidíte, je vlastně unikát,“ vysvětlila textilní výtvarnice Ilda Pitrová.

Její vlněné tapiserie, které právě vystavuje v bystřické Galerii na půdě, vznikly dnes již zaniklou technologií. „Technika artprotis měla evropský patent. Když se s ní v 70. letech začínalo, tvořili s ní i takoví velcí umělci jako Jiří Trnka. Bohužel všechno má svůj čas, a tak to takhle dopadlo,“ povzdechla si výtvarnice.

NO COMMENT: Výstava sdružení Mixtum compositum (zdroj: ČT24)

Původní československá technologie netkaných tapisérií z čisté vlny skončila spolu s tuzemským textilním průmyslem. „Jeden stroj je ještě k dispozici na textilní průmyslovce, takže pokud je materiál, můžete si to tam prošít. Ale i materiál je dnes obtížné sehnat. Musel by se dovážet z ciziny a dílo by si pak těžko někdo koupil,“ dodala umělkyně Dagmar Sochorová.

Technika artprotis

Artprotis je československý patent, u jehož zrodu stáli v 60. letech minulého století grafici a výtvarníci Jiří Trnka, Antonín Kybal a Alois Fišárek. Jde o netkaný druh tapiserie, kde se na rozdíl od gobelínu, tkaného vlákno po vláknu, pracuje v celé ploše - pokládají se na sebe vrstvy vlny, které lze na rozdíl od gobelínu měnit. Mohérová vlákna jsou navíc průsvitná a dají se dělit i nanášet v různě silných vrstvách - od jednoho či dvou centimentrů, jež vytvoří sytou barvu, až po milimetrové průhledné vrstvy. Nakonec se celá plocha, vytvářená těmito vrstvami, na speciálním stroji zafixuje prošitím k textilnímu podkladu.

Obě výtvarnice pokračují ve své tvorbě jinými technikami a spolu s dalšími osmi umělci ze sdružení Mixtum compositum nyní představují svá díla v Bystřici nad Pernštejnem. „Jsme velmi různorodí, nedáváme si žádné téma. Naše tvorba je absolutně volná,“ vysvětlila Pitrová. Vedle textilních tapisérií tak na výstavě návštěvníci uvidí i malby nebo plastiky.

„Já jsem se jako sochařka chtěla odlišit od mužů,“ řekla umělkyně Dana Marková, která nakonec našla své stěžejní téma v mateřství. „Muž to nikdy nemůže cítit tak jako žena. Jedna z mých dominantních soch je první plastika mateřství, časem se to posunulo až k tomuto embryu. Je to takový vývoj od skoro realistické plastiky až po nadčasové embryo,“ popsala sochařka.

Výstava se koná v Galerii na půdě, Masarykovo náměstí 1, Bystřice nad Pernštějnem. Otevřeno je denně 8:00 - 11:30 a 12:30 – 16:00.

Sdružení Mixtum compositum vzniklo v roce 1995 jako volné sdružení výtvarnic. „Spojilo nás přátelství, tvůrčí práce a dá se říci i podobný výtvarný názor. Postupem času jsme se rozrostli až na velkou skupinu a dnes je nás třináct,“ upřesnila Pitrová. Převážně ženský kolektiv doplňuje od roku 2005 keramik Tomáš Vrána.

  • Výstava uměleckého sdružení Mixtum compositum zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4822/482146.jpg
  • Technika artprotis byla československým patentem zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4822/482156.jpg
  • Výstava v Městském muzeu v Bystřici nad Pernštejnem zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4822/482157.jpg
  • Výstava se koná až do konce srpna zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/49/4822/482154.jpg