Žaluda: Dozorčí rada mě o svých výhradách neinformovala

Praha - Odvolaný generální ředitel Českých drah (ČD) Petr Žaluda se domnívá, že úterní jednání dozorčí rady bylo nestandardní. Podle svých slov ani nemohl komentovat rozhodnutí o svém odvolání, konstatoval v Interview ČT24. Dozorčí rada ČD mu vytýkala závěry výroční zprávy, která je ale již několik měsíců známa a výhrady k ní Žaludovi dosud nikdo nepředstavil. Nezvyklý byl podle něj i průběh úterního jednání dozorčí rady, představenstvo se ho totiž nemohlo účastnit, jak bylo běžné.

Podle Petra Žaludy mu dozorčí rada ČD vytýkala závěry výroční zprávy, která už je několik měsíců známá. Až do včerejška ale žádný člen rady s výtkami nepřišel. Rozhodnutí o odvolání celého vedení navíc manažeři nemohli komentovat. „Co mně opravdu přišlo vysoce nestandardní, je to, že pokud má dozorčí rada výhrady, tak nás do jednání nikdo neoslovil, nikdo nic nechtěl, nikdo neměl výhrady. A poté v úterý proběhlo to, co proběhlo,“ uvedl.

Zadlužení bylo dlouhodobě známé, brání se Žaluda

Žaluda se také ohradil proti hlavní výhradě dozorčí rady, tedy zadlužení ČD. Podle něj bylo dlouhodobě známé a navíc plán přes dozorčí radu prošel. Investice v minulých letech byly podle Žaludy intenzivní zejména proto, že České dráhy se zapojily do regionálních operačních programů. „Tam šla velká část prostředků, kde si dráhy půjčily. A další prostředky šly do obnovy vozového parku,“ zdůraznil.

Regionova
Zdroj: Vladislav Galgonek/ČTK

Národní dopravce se podle schváleného materiálu neměl zadlužit více, než je pětinásobek jeho provozního zisku, a v těchto mantinelech se České dráhy dál pohybují. „Ten celkový dluh je dneska zhruba 23 miliard korun a do investic šlo za to období necelých 30 miliard, to znamená, že všechny peníze, které byly půjčeny, šly na investice. To nebyly peníze na to, abychom měli na provoz, abychom měli na výplaty. Investice přinesly nové cestující, přinesly nárůst tržeb. Za pět let je to zhruba 900 milionů,“ vysvětlil.

Změnu vedení Českých drah odstartovalo úterní odvolání představenstva společnosti v čele s Žaludou. Následně dozorčí rada jmenovala nové představenstvo, které Žaludu odvolalo i z funkce generálního ředitele. Staronovým ředitelem Českých drah se stal Dalibor Zelený. Ve funkci byl již od září 1998 do března 2003. Později pracoval od října 2006 do dubna 2008 jako ředitel společnosti Železnice SR, která má na Slovensku na starosti správu železniční infrastruktury. Nyní působí jako konzultant evropských projektů, podle obchodního rejstříku zasedá v dozorčí radě firmy Oredo, která koordinuje veřejnou dopravu v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Na podzim 2010 byl zvolen jako nestraník na kandidátce ČSSD do zastupitelstva České Třebové.

Jako šéf Českých drah prožil mj. transformaci firmy ze státní organizace na akciovou společnost, podepsal i dodatek smlouvy na nákup pendolin, což později prošetřovala policie. Zelený jakákoli podezření odmítl.

Své působení v čele Českých drah nicméně hodnotí pozitivně. Před tím sice neměl Žaluda s touto firmou žádné významnější zkušenosti, když ale do pozice generálního ředitele nastoupil, situace společnosti byla podle něj velmi špatná. „Nebyly dlouhodobé smlouvy, firma nebyla schopná investovat. Primární úkol byl zprůhlednit financování a ukázat našim objednavatelům, což bylo jak ministerstvo dopravy, tak kraje, (…) že firma není závislá na státních dotacích, a to se, myslím, podařilo,“ konstatoval.

Interview ČT24 (zdroj: ČT24)