Signatáři petice chtějí tunel pod Červenohorským sedlem

Kouty nad Desnou - Už téměř dva tisíce lidí podepsalo petici, která požaduje vybudování tunelu pod Červenohorským sedlem v Jeseníkách. Argumenty jsou jasné. Zásadní je dostupnost jesenického regionu. Obtížný zimní průjezd Červenohorským sedlem v tisíci metrech nad mořem, který nemá žádnou o moc snadnější alternativu, znevýhodňuje region trpící vysokou nezaměstnaností.

„Náklady na stavbu, která by byla jednou z největších svého druhu v Česku, se odhadují na necelé čtyři miliardy. Třeba tunel Blanka v Praze má stát třicet sedm miliard,“ uvádí signatáři petice. Zdůrazňují, že na výstavbu tunelu, který by propojil Jesenicko se Šumperskem, by bylo možné sehnat peníze z Evropské unie. Tunel o délce 6150 metrů s celkovým výškovým rozdílem 46 metrů by podle nich výrazně zkrátil jízdní dobu, snížila by se spotřeba pohonných hmot a ubylo by dopravních nehod.

„Lepší dostupnost do jesenického regionu by také mohla přilákat více investorů, které právě komplikovaná dopravní situace odrazuje od výstavby nových průmyslových objektů,“ říká petiční výbor, který žádá, aby se podnětem zabývaly odpovědné instituce.

Červenohorské sedlo
Zdroj: Martin Štěrba/ČTK

Nadšených příznivců je mnoho, o potřebě tunelu se totiž hovoří už od minulého století. Šance stavbu uskutečnit však nejsou velké. Ředitelství silnic a dálnic se aktuálně chystá opravit zničenou silnici přes sedlo z Koutů nad Desnou. A ve strategických plánech ministerstva dopravy tunel pod Červenohorským sedlem nefiguruje. „I v horizontu dalších let vidím přípravu takového projektu jako nereálnou,“ uvedl pro Deník šéf olomouckého Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Mnoho lidí však vidí právě v prosazení stavby tunelu záchranu regionu. Podle Jána Capka z Jesenicka, který reagoval na petici, by se měl tunel postavit ještě před rekonstrukcí rozbité cesty z Koutů nad Desnou. „Nejvyšší čas, aby se někdo zabýval nedostupností Jesenicka v zimě. Asi se toho ale nedočkáme,“ obává se Jiří Zdražil, který iniciativu také podpořil. „Je to jedna z možností záchrany Jesenicka a jeho občanů. Odpůrci budou jistě jezdit postaru, hlavně v zimě,“ říká například Vladimír Tovaryš.

Iniciátoři petice také říkají, že i samotná stavba tunelu by regionu pomohla a dala práci řadě lidí. Tak to fungovalo před mnoha lety při stavbě přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně na hoře Mravenečník.