Eurovia vytáhne ze státu stovky milionů za vícepráce

Praha - Většinu zakázek, které bez soutěže zadalo Ředitelství silnic a dálnic od říjnového nástupu nového šéfa, získala Eurovia. Za vícepráce a změny během výstavby dostanou sdružení, ve kterých společnost figuruje, přibližně půl miliardy korun. Eurovia, která je spojena především s nechvalně proslulou dálnicí D47, nyní nabízí, že na vlastní náklady opraví zvlněnou dálnici u Ostravy - bude ji udržovat, dokud spodní vrstva nepřestane bobtnat.

Místo rovné dálnice vlny a místo rychlosti 130 musí řidiči brzdit na šedesát. Jedná se samozřejmě o úsek dálnice D47. Zvlnění části povrchu dálnice D47 se objevilo krátce poté, co byla komunikace v roce 2008 uvedena do provozu. ŘSD tvrdí, že Eurovia nedodržela domluvený postup stavby a použila nekvalitní podkladový materiál.

Nová dohoda by měla umožnit tyto vlny odstranit a rychlost zase zvýšit. Pokud by se problém objevil znovu, postup by se opakoval. Bobtnání dálničního tělesa by mohlo trvat pět let, což je střední hodnota odborného odhadu. V extrémním případě se ale může dálnice vlnit ještě dalších deset let.

Lidovým novinám se podařilo návrh dohody mezi Eurovií a státem získat. Podle LN Eurovia v návrhu slibuje, že bude monitorovat zvlnění vozovky a že odbornými garanty budou znalci, s nimiž již dříve spolupracovala. „Některé vady by podle dokumentu opravovala na své náklady Eurovia. Jde ale o méně závažné nedostatky. Ale náklady na ty podstatné, jako je statika mostů či zvlnění vozovky, budou rozděleny v poměru 60 procent ŘSD a 40 procent Eurovia,“ uvádí list. Dokument také předpokládá, že stát by se měl vzdát nároků na náhradu škody. ŘSD by podle navržené dohody mělo také vzít zpět rozhodčí žaloby. 

Zatímco na D47 bude Eurovia plnit státu, na jiných dostavěných úsecích dálnic bude od státu naopak inkasovat. Ředitelství silnic a dálnic totiž během října a listopadu zadalo bez výběrového řízení 17 zakázek celkem za téměř 750 milionů korun. Ve většině případů jde o změny během výstavby nebo vícepráce.

„Byly vyhodnoceny jako změny nepředvídatelné. Jako nedílné součásti té samotné stavby,“ tvrdí mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Nejvíc peněz, téměř 500 milionů, získají sdružení firem, ve kterých je i Eurovia - ze sedmnácti zakázek jde totiž hned o 11 případů.

Podle Eurovie je přímé zadání bez soutěže jedinou možností, jak vícepráce podle zákona o veřejných zakázkách proplatit. „Jsou to méněpráce a vícepráce, které vzniknou z různých důvodů během výstavby. Jedná se o stavby, které Eurovia realizuje ve sdružení jako leader, což znamená, že se změny během výstavby týkají i ostatních partnerů,“ doplnila mluvčí Eurovie Petra Kučerová.

Podle Transparency International jsou pro přímé zadání zakázek téměř za tři čtvrtě miliardy možná jen tři vysvětlení.

  • Okolnosti byly opravdu tak nepředvídané, že opravňují zásah do původních plánů.
  • Ředitelství silnic a dálnic při přípravě projektové dokumentace pochybilo, a tím pádem to nyní přiznává.
  • Nějaká skupina firem má nadstandardně výhodnou vyjednávací pozici buď u Ředitelství sinic a dálnic, nebo ministra dopravy.

Další podrobnosti o dálnici D47 ZDE

Ve věstníku veřejných zakázek se tyto práce začaly objevovat po nástupu nového šéfa ŘSD Pavla Kočici. Přitom právě od něho si ministr dopravy Žák sliboval, že bude na stavební firmy tvrdší než jeho předchůdce David Čermák.