Mazlení se psím kamarádem povzbuzuje vystresované studenty k lepším výsledkům, tvrdí vědci

Čtyřnozí mazlíčci mohou pro vysokoškoláky představovat vhodné pomocníky při zvládání stresu. Podle vědců jsou metody využívající psy dokonce účinnější než tradiční postupy, kterými chtějí univerzity studentům v tomto ohledu pomoct. Novou studii publikoval žurnál AERA.

Takzvaná canisterapie je v poslední době na vzestupu. Speciálně trénovaní psi pomáhají například lidem s psychickými problémy, rozptylují seniory nebo třeba děti v dětských domovech. Zvířecí mazlíčci se využívají také jako součást rehabilitace pro mentálně a fyzicky handicapované, kterým usnadňují procvičování některých částí těla. 

Nová studie Washingtonské státní univerzity se zaměřila na to, zda psi mohou studentům usnadňovat zvládání stresu.

Výzkumný tým měl k dispozici celkem 309 vysokoškoláků, kterým změřil mozkové funkce, jež člověk potřebuje k plánování úkolů, motivaci, koncentraci nebo memorování. „Zkrátka všechny důležité kognitivní dovednosti, které jsou nutné k univerzitnímu úspěchu,“ shrnula spoluautorka studie Patricia Pendryová z Washington State University.

Účinnější než tradiční metody

Během experimentu byli studenti rozděleni do tří různých akademických programů zaměřených na zvládání stresu. Ukázalo se, že přístupy, které zahrnovaly mazlení s terapeutickými psy, měly na myšlení a plánování vysokoškoláků lepší vliv než například přednášky obsahující tradiční rady o tom, jak studijnímu tlaku čelit. 

„Je zajímavé, že tyto typy vzdělávacích workshopů jsou pro studenty, kteří čelí stresu, méně efektivní. Zdá se, že vysokoškoláci je mohou vnímat jako další přednášky, což je přesně to, co u nich mnohdy nervozitu vyvolává,“ vysvětlila Pendryová.

„Výsledky byly skutečně silné,“ poznamenala. „Studenti, kteří byli stresem nejohroženější, vykazovali v tomto ohledu největší zlepšení v podmínkách, kdy interagovali se zvířetem,“ řekla s tím, že tito studenti vykazovali zlepšení kognitivních dovedností  i šest týdnů po konci zhruba měsíčního terapeutického programu. 

Snazší uvolnění

Přístupy, které zahrnují kontakt se zvířaty, jsou podle vědců přínosné tím, že studenti, zatímco mluví a přemýšlejí o svých stresorech, zároveň relaxují. „Když se mazlí se psem, je pravděpodobnější, že se uvolní, a se stresem se namísto ochromení lépe vyrovnají,“ dodala Pendryová.

To pak zlepšuje u vysokoškoláků například schopnost soustředění, stanovování si studijních cílů, motivaci nebo třeba paměť.