Týden ve vědě: Od objevu vraku letadlové lodi po skandál slavného fyzika

Co důležitého se stalo v druhém březnovém týdnu v české i světové vědě? Redakce ČT24 přináší pravidelný souhrn hlavních událostí.

Souhrn je k vidění také v pořadu Věda 24, který běží každou neděli v 18:30 na ČT24.

Dlouhověkost není v genech, ukázal výzkum rodokmenů 86 milionů lidí

Vědci hledají už desítky let něco, čemu říkají gen dlouhověkosti. Rodokmeny desítek milionů lidí nyní prokázaly, že za dlouhověkost moc geny nemohou. Mnohem důležitější jsou totiž podle vědců jiné faktory.

Co to znamená? Délka lidského života je založená na obrovském množství faktorů; lidé často věří, že jedním z nich je „dlouhověkost daná geny“. Tedy že existuje genetický základ toho, jak dlouho člověk může žít.

Nyní vyšla v odborném časopise Science velká studie, která zkoumala rodokmeny 86 milionů lidí; její autoři jednotlivé rodinné rodokmeny propojili tak, že vlastně vznikl jeden gigantický „strom života“. Když pak vědci porovnávali délku života v této databázi, ukázalo se, že z údajů za několik stovek posledních let vyplývá menší role dědičnosti v dlouhověkosti, než se doposud zdálo.

Čeští vědci objevili gen zodpovědný za onemocnění rohovky

Čeští vědci objevili gen zodpovědný za vážné onemocnění rohovky. Za vzácné onemocnění zvané polymorfní dystrofie rohovky může mimo jiné mutace genu GRHL2, zjistili vědci z týmu Petry Liškové z laboratoře pro vzácné nemoci Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze.

Kosmická agentura ESA varuje: Čínská stanice se zřítí na Zemi mezi 24. březnem a 19. dubnem

Podle zatím posledního odhadu Evropské vesmírné agentury (ESA) první čínská experimentální vesmírná stanice Tchien-kung 1, nad níž Čína ztratila kontrolu, dopadne na Zemi v období mezi 24. březnem a 19. dubnem. Mezi státy případně ohroženými troskami by Česko být nemělo.

Dopad je odhadován kdekoli na Zemi mezi 43. stupněm severní šířky a 43. stupněm jižní šířky. „Oblasti mimo tyto zeměpisné šířky lze vyloučit,“ sdělila agentura na svém blogu. V tomto pásu leží v Evropě území Portugalska, Španělska, Francie, Itálie, bývalých jugoslávských republik kromě Slovinska, dále Bulharska, Řecka a Turecka.

U Austrálie našli slavnou letadlovou loď Lexington potopenou za války

U břehů Austrálie byl nalezen vrak americké letadlové lodi Lexington, která byla potopena za druhé světové války. Americká armáda o plavidlo přišla během bitvy v Korálovém moři v květnu 1942. V boji s Japonci tehdy zahynulo více než 200 členů posádky. Podle fotografií je vrak lodi v dobrém stavu.

Loď Lexington, společně s jedenácti z původních 35 letadel, byla objevena v hloubce tří kilometrů v Korálovém moři, ve vzdálenosti zhruba 800 kilometrů od východního pobřeží Austrálie. Vrak našel v neděli tým výzkumníků vedený spoluzakladatelem společnosti Microsoft Paulem Allenem. Na snímcích jsou vidět děla i nápis se jménem plavidla.

Nejsou jen dvě cukrovky, vědci nově popsali pět typů. Objev vysvětluje, proč někdy léčba nezabírala

Už od základní školy se učíme, že existují dva druhy cukrovky. Nový výzkum ale ukazuje, že ve skutečnosti by mohlo být cukrovek vznikajících v dospělosti až pět. Podle autorů studie zveřejněné v odborném časopise Lancet Diabetes and Endocrinology by se měl pohled na cukrovku přehodnotit.

Zpráva ukazuje, že všech pět druhů cukrovky se od sebe po genetické stránce liší; mají mnoho menších i větších odlišností i funkčně – například tím, v jakém věku se nejčastěji projevují, nebo mírou rizika a komplikací pro člověka.

Vědci popsali pravěké kuře velké jako šváb. Mělo ještě na křídlech drápy

Ptáče žilo v době přibližně před 127 miliony let a patřilo ke skupině primitivních ptáků, kteří sdíleli planetu s dinosaury. Fosilie ptáků z tohoto období jsou nesmírně vzácné, dochovalo se jich jen několik. Ale zkameněliny mláďat patří k největším kuriozitám – jejich počet by se dal spočítat na prstech.

Podle paleontologů, kteří se na objevu podíleli, by mohl tento nález pomoci lépe poznat nejen samotné primitivní ptáky, kteří už dávno vyhynuli, ale také éru, ve které žili.

Tento živočich patřil mezi takzvané enantiornithy. Jednalo se o primitivní ptáky, kteří sice ještě měli na křídlech drápky a v zobácích zuby, ale jinak už vypadali podobně jako současní ptáci.

Slavného fyzika Lawrence Krausse potápí sexuální skandál

Jeden z nejznámějších propagátorů fyziky se musí vypořádat s nařčeními z nevhodného chování vůči ženám. Krauss již mimo jiné odstoupil z vedení vědecké organizace, která každoročně vydává zprávu o riziku jaderné války a posouvá ručičky „hodin posledního soudu“. Obvinění však vědec popírá.