TÉMA

Pedagogika

Školy častěji vyhledávají pomoc týmů duševního zdraví

Snažíme se zprostředkovat to, že vztek je přirozená věc, která je v pořádku, řekla v rozhovoru pro ČT24 Anna Stodolová, vedoucí terapeutického týmu, který poskytuje „Teen terapie“ v rámci programu Stop násilí pod záštitou Diakonie Českobratrské církve evangelické. Podle ní je potřeba ve škole i doma vytvořit pro děti prostředí, ve kterém se nebojí své problémy sdílet. Školy také začínají více vyhledávat pomoc týmů duševního zdraví, zatím fungují hlavně na Kutnohorsku. Resort školství projednává návrh financování těchto týmů po celé republice.
6. 9. 2024|

V Česku řádí „psychošmejdi“. Terapeuti i pacienti volají po změně zákona

Zájem o pomoc psychoterapeutů roste, odborníků na péči o duševní zdraví je ale v Česku nedostatek. Stále častěji tak své služby nabízejí i lidé, kteří nemají patřičné vzdělání, což může mít pro pacienty závažné důsledky. Pacientské organizace a asociace psychoterapeutů proto chtějí, aby zákon jasně stanovil, kdo může pomoc nabízet.
1. 5. 2023|

30 let zpět: Cesta za znalostmi o Británii

V Plzni ve Valdštejnském domě před 30 lety otevřelo Centrum britské rady s cílem rozšířit všeobecné vědomosti o Velké Británii a zapojit se do spolupráce se školami a univerzitami. Samotná cesta k dokončení prostor centra však nebyla jednoduchá.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1992.
26. 5. 2022|

V Česku se po revoluci prohloubila feminizace školství. Muži chybí víc než na Západě

V Česku se v uplynulých třiceti letech prohloubila feminizace školství. Řada kvalitních učitelů přešla do jiných profesí, muži přitom častěji než ženy. Kolem 70 procent bývalých vyučujících opustilo školství po první pracovní zkušenosti. Vyplývá to z nové studie think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu Akademie věd. Z učitelské profese podle výzkumu odešla asi třetina pedagogů. V evropském průměru se této práce vzdal každý čtvrtý vyučující.
29. 3. 2022|

Komenský byl pedagogickým vizionářem. Prosazoval povinnou školní docházku a vzdělání pro všechny

Přezdívá se mu učitel národů, dost dobře by to mohl být ale i „renesanční“ člověk. Jan Amos Komenský byl výjimečným pedagogem, reformátorem evropského školství, filozofem, ale i teologem. V pedagogické praxi i teorii shrnul demokratické a humanistické myšlenky 17. století. Z dnešního pohledu jej chápeme jako zakladatele moderní pedagogiky. Po porážce českého povstání v bitvě na Bílé hoře se jako člen protestantské Jednoty bratrské musel v Čechách skrývat a v roce 1628 odešel natrvalo do exilu. Dlouhé roky žil v polském Lešně, pak se přesunul do Amsterdamu, kde v listopadu 1670 zemřel. Je tomu 350 let.
15. 11. 2020|

Od smrti Jana Amose Komenského uplynulo 350 let. Při morové ráně varoval před špatnostmi ducha

Jeden z nejvýznamnějších učenců v české historii Jan Amos Komenský žil v nelehké době, kterou desítky let ovlivňovala náboženská válka mezi katolíky a protestanty. Kvůli ní musel Komenský opustit i rodnou Moravu, kam se nikdy nevrátil. Evropou se v té době také šířil mor, který zapříčinil smrt mnoha Komenského blízkých. Učenec už tehdy prosazoval dodržování pravidel, která měla zabránit šíření nákazy. V rozjitřené době, kdy řada lidí vyháněla nakažené do lesů, ale hlavně vyzýval k soucitu a pomoci nemocným. Učitel národů zemřel 15. listopadu 1670.
15. 11. 2020|

30 let zpět: Učitelů angličtiny je nedostatek

Co bylo s ruštinou? O její výuku zájem upadal, největší poptávka byla nově po angličtině. Na pozvání pedagogického ústavu přijelo do Prahy mnoho Američanů a Britů, aby zde učili a pomáhali s přeškolováním pedagogů-ruštinářů na angličtináře.Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1990.
29. 8. 2020|

Přípravné ročníky pro budoucí prvňáky jsou žádané, některé školy musí děti dokonce odmítat

Zájem o přípravné třídy na základních školách se výrazně zvýšil. České televizi to potvrdila Asociace ředitelů základních škol i oslovení ředitelé škol. Poslední dva roky přijímaly školy do nultých ročníků jen děti s uznaným odkladem. Letos opět stačí jen stanovisko pedagogické poradny. Přípravné třídy se tak otevřely i předškolákům narozeným na podzim, kteří mají nástup do školy o rok posunutý kvůli věku. Někde byl zájem rodičů tak vysoký, že školy musely z kapacitních důvodů děti odmítnout.
27. 8. 2019|

Mluviti stříbro, mlčeti zlato? U žáků ve školách je to naopak, zjistili vědci

Mluvený projev a argumentace během výuky vede k lepším studijním výsledkům. Tuto teorii, která dosud neměla dostatečnou oporu ve výzkumných datech, testovali vědci Masarykovy univerzity v Brně. Na více než šesti stovkách žáků potvrdili souvislost mezi argumentací a schopností lépe porozumět textu.
9. 7. 2019|