TÉMA

Kanál Dunaj-Odra-Labe

Zeman byl talentovaný hyperpragmatik, občas trochu bezpáteřní, míní politolog

Končící prezident Miloš Zeman ve své funkci rozděloval společnost i natahoval ústavu. Měl také určitou strategii, která sázela na Rusko. Podle politologa Lubomíra Kopečka využil benefity, které přinášela přímá volba prezidenta. V Devadesátce ČT24 také upozornil na Zemanovy výroky, které rád používal v konkrétních situacích.
7. 3. 2023|

Báňský úřad opět zamítl odvolání týkající se těžby štěrkopísku na Hodonínsku

Český báňský úřad v Praze (ČBÚ) znovu rozhodl o odvolání proti rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru k těžbě štěrkopísku u Uherského Ostrohu na Hodonínsku. Jeho první rozhodnutí zrušil Krajský soud v Brně a věc mu vrátil k posouzení. Úřad všech třicet odvolání znovu zamítl, do rozhodnutí obvodního báňského úřadu ale doplnil podmínku, že hornická činnost nesmí být prováděna na území koridoru územní rezervy pro průplavní spojení Dunaj-Odra-Labe.
10. 6. 2022|

Zeman po setkání s Dudou vyjádřil podporu Polsku při postupu v ukrajinské krizi

Prezident Miloš Zeman po jednání se svým polským protějškem Andrzejem Dudou na Pražském hradě ocenil postoj sousední země v rámci ukrajinské krize. Polsko se stalo hlavním obráncem evropských hodnot a profilující zemí v odporu proti ruské agresi na Ukrajině, řekl. Vyjádřil zemi plnou podporu v problematice zastavení dodávek ruského plynu. Duda se odpoledne sešel s premiérem Petrem Fialou (ODS). Shodli se, že prioritou je zajištění energetické bezpečnosti. Potvrdili odhodlání pokračovat v podpoře Ukrajiny.
27. 4. 2022Aktualizováno27. 4. 2022, 20:02|

Politici před volbami volají po rychlejší stavbě dálnic, slibují vysokorychlostní železnici. Na detailech se ale neshodnou

Nové dálnice a také vysokorychlostní tratě (VRT) – to jsou témata, která rezonují napříč programy jednotlivých stran, které jdou do voleb. Na jejich potřebě se politici shodují, liší se ale například v představě o tom, kam by měly vysokorychlostní železnice hlavně vést. O dopravě diskutovali lídři stran s nejvyšším volebním potenciálem z Libereckého kraje. Hosty předvolební debaty byli Petr Beitl (SPOLU), Jan Farský (PirátiSTAN), Josef Jadrný (ČSSD), Jan Koros (KSČM), Jana Pastuchová (ANO), Jaroslava Pauchová (PŘÍSAHA) a Radovan Vích (SPD). Debatu moderoval Jakub Železný.
15. 9. 2021|
Kanál Dunaj-Odra-Labe

Vodní koridor by se měl vyhnout meandrům Odry, shodlo se české a polské ministerstvo

Zástupci českého ministerstva dopravy a polského ministerstva infrastruktury se shodli na tom, že optimální trasa vodního koridoru, který umožní splavnění řeky Odry z Polska do Česka, by měla vést na Karvinsku západně od Bohumína a vyhnout se říčním meandrům.
30. 3. 2021|

Testování na koronavirus ve firmách asi potrvá nejméně do května, řekl ve sněmovně Blatný

Poslanci na čtvrtečním jednání diskutovali o situaci ve školství. Podle šéfa resortu Roberta Plagy (za ANO) je upravená kompromisní podoba letošních maturit, která byla představena, konečnou verzí. Na dotazy zákonodárců tentokrát na pravidelný čtvrtečních interpelacích neodpovídá předseda vlády Andrej Babiš (ANO). Ten ráno odletěl na návštěvu Izraele. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) na dotaz k přeplněným testovacím místům upozornil, že testování zaměstnanců mají zajistit firmy samy. Opatření bude podle něj nutné nejméně do konce května, i když se bude vývoj epidemie zlepšovat.
11. 3. 2021Aktualizováno11. 3. 2021, 18:09|

Kanál Odra–Dunaj–Labe by poškodil přírodu. Sporný je i ekonomicky, píše slovenské ministerstvo

Na rizika zvažovaného projektu vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe (DOL), jehož první etapu ještě loni schválila česká vláda, upozornilo slovenské ministerstvo životního prostředí. Několik ekologických organizací dříve v tomto týdnu ve společné výzvě zase tvrdilo, že na Slovensku by kanál měl významně negativní dopady na životní prostředí.
19. 2. 2021|

V polské Ratiboři skončily práce na suchém poldru. V budoucnu by se z něj měla stát klasická přehrada

Stavba největší přehrady na řece Odře u polského města Ratiboř skončila. Suchý poldr v přepočtu za 12 miliard korun má ochraňovat města v povodí Odry před velkou vodou. Do budoucna Polsko chystá poldr proměnit na klasickou přehradu. Nádrž bude klíčová i pro splavení Odry do Česka.
23. 7. 2020|

Stát dal téměř miliardu korun za nepostavené plavební stupně na Labi. Zboží přitom zůstává na silnicích, varuje NKÚ

Za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů Kč, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podíl vodní dopravy na přepravě zboží v Česku přitom zůstává podle kontrolorů dlouhodobě nízký a k převodu části přepravy ze silnic na lodě nedochází. Kontrola NKÚ se týkala projektů rozvoje vodních cest a podpory nákladní vodní dopravy od roku 2014, které spadají pod ministerstvo dopravy a jím zřízené Ředitelství vodních cest (ŘVC). Mluvčí ŘVC Jan Bukovský sdělil, že plavební stupně jsou strategickými stavbami, ale výstavbu brzdí opakované přepracovávání projektů či požadavky na další analýzy.
22. 7. 2019Aktualizováno22. 7. 2019, 17:26|
Kanál Dunaj-Odra-Labe

Když bude někde vody málo, přečerpáme ji z jednoho povodí do druhého, říká ke kanálu Dunaj–Odra Martin Pavel

Zpracovatel studie proveditelnosti týkající se kanálu Dunaj–Odra–Labe Martin Pavel se nebojí, že by lodě zůstaly na suchu. Argumentuje systémem přečerpávání vody z jednoho povodí do druhého. Proplouvání kanálem by pak mělo být podle studie za mírný poplatek, který by kompenzoval náklady na vybudování přečerpávacích stanic. Ptala se redaktorka ČT Barbora Měchurová.
2. 7. 2019|
Kanál Dunaj-Odra-Labe

Kanál Dunaj–Odra–Labe by zkrátil cestu zboží z Číny, ale dopravu by prodražily další logistické operace

Kanál Dunaj–Odra–Labe by sice zákazníky našel, ale zboží vhodného pro lodní dopravu je málo. Řekl v rozhovoru s redaktorkou ČT Barborou Měchurovou Ivo Drahotský z Dopravní fakulty Univerzity Pardubice málo. Trendy v logistice se podle něj soustředí na rychlost. Vzdálenost dopravy zboží z Číny by se vybudováním průplavu zkrátila, ale prodražilo by ji další překládání zboží. Čína chce dát navíc přednost vybudování železničního koridoru.
1. 7. 2019|
Kanál Dunaj-Odra-Labe

Ekonom: Je třeba investovat do železnice a datových sítí, do vodního kanálu bych jako investor peníze nedal

Vodní kanád Dunaj–Odra–Labe je podle ekonoma Lukáše Kovandy projektem 20. století, který neodpovídá současným potřebám přepravy. Oproti studii, kterou si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy, se také může výrazně prodražit. Česká republika by měla podle něj investovat do rozšíření sítě dálnic, vysokorychlostní železnice a datových sítí. S Lukášem Kovandou hovořila redaktorka ČT Barbora Měchurová.
28. 6. 2019|
Kanál Dunaj-Odra-Labe

Spolehlivost a rychlost má přednost před nízkou cenou. Vodní kanál by podle odborníka velké využití nenašel

V Česku prý není tolik zboží, jehož přeprava by nespěchala a mohlo by se tím pádem převážet po zvažovaném vodním kanálu Dunaj–Odra–Labe. V rozhovoru s redaktorkou ČT Barborou Měchurovou to uvedl ředitel Svazu Spedice a logistiky. Podle něj je v Česku řada důležitějších staveb třeba na železnici. „Ten kanál může mít funkci ekologickou nebo rekreační, ale obávám se, že ekonomická výhodnost je až na posledním místě,“ varuje Petr Rožek.
27. 6. 2019|

Zeman v Lublani podpoří výstavbu kanálu Dunaj–Odra. Labská větev je nadále komplikovaná

Prezident Miloš Zeman odletěl do Slovinska podpořit vybudování kanálu mezi Dunajem a Odrou. V Lublani se zúčastní summitu takzvaného Trojmoří, přítomen bude také na podnikatelském fóru. Projekt Trojmoří sdružuje státy, které leží mezi Jadranem, Baltem a Černým mořem. Ve Slovinsku český prezident zůstane do čtvrtka.
5. 6. 2019|