„Silné nárazy větru a meteorologické faktory nejsou hlavními důvody potíží té lodě. Ve hře mohly být lidské chyby nebo technické problémy,“ řekl Rabía. Pokud se nepodaří plavidlo Ever Given uvolnit v sobotu, další pokus bude následovat v neděli.
Loď dlouhá čtyři sta metrů se v úterý při silném větru zaklínila šikmo přes jižní část kanálu a zablokovala jednu z nejrušnějších vodních cest světa. Rabía doufá, že nebude nutné odebrat z lodi zhruba 18 300 kontejnerů, aby se odlehčila. Snahy o její uvolnění ale teď komplikuje silný vítr a vlny.
Bagry do pátku odstranily už kolem 20 tisíc tun písku kolem lodi. Nizozemská firma pracující na uvolnění plavidla uvedla, že by se loď dala uvolnit na začátku příštího týdne za pomoci těžkých remorkérů, bagrování a přílivu. Podle ČTK se v sobotu odpoledne začalo s pokusy o její vytažení a práce budou pokračovat i v noci. Pro její uvolnění však bude zřejmě nutné odstranit ještě více písku z jejího okolí.
Trasa kolem Afriky by prodloužila dopravu zboží, řekl Rabía
Šéf správy průplavu dodal, že někteří dopravci jsou připraveni odklonit trasy svých lodí kolem mysu Dobré naděje, ale zatím to nikdo neudělal. Trasa kolem Afriky by totiž dopravu zboží prodloužila o dva týdny a zvýšila náklady na pohonné hmoty. Rabía odpoledne řekl, že žádná z čekajících lodí se zatím nerozhodla odklonit od trasy.
Přepravní společnost CMA CGM v sobotu večer uvedla, že se rozhodla některé své lodě odklonit kolem mysu Dobré naděje. Podle svých webových stránek firma zatím odklonila dvě plavidla a uvažuje také o alternativních námořních, železničních nebo leteckých trasách pro náklad, který ještě nebyl naložen.