Okolí Paříže ochromily rekordní zácpy. Kvůli stávce v zemi jezdí jen pětina vlaků

Dopravní zácpy v okolí Paříže v pondělí ráno přesáhly šest set kilometrů – čili dvojnásobek oproti běžnému stavu. Jde o důsledek pět dní trvající (a časově neomezené) stávky v dopravě, která se snaží vzdorovat vládnímu plánu na reformu penzí. Podle francouzských médií v zemi jezdí jen 15 až 20 procent vlaků, v metropoli pak pouze deset linek metra z šestnácti a polovina autobusů a tramvají.

Stávku tak pociťují především obyvatelé Paříže a jejího okolí. „Žádné metro a jen málo autobusů. Velká část obyvatel východu Paříže tak neměla jinou možnost, než se vydat do práce pěšky,“ hlásila z místa zpravodajka deníku Le Figaro.

Dodala, že v hlavním městě ráno vydatně pršelo, což odradilo i cyklisty. V Paříži bylo podle ní oproti minulým dnům k dispozici méně sdílených elektrických koloběžek, a tak ulice metropole zaplavily davy lidí s deštníky, kteří kličkovali mezi kalužemi.

Zaměstnanci státní železnice SNCF a pařížského dopravního podniku RATP od čtvrtka protestují proti záměru vlády prezidenta Emmanuela Macrona zavést jednotný důchodový systém se stejnými právy pro všechny. Železničáři a příslušníci dalších profesí by tak například přišli o výhodu předčasného odchodu do penze.

Macron a premiér Édouard Philippe měli v pondělí o záležitosti opět jednat se členy kabinetu, kteří mají reformu na starosti, schůzka se ale přesunula na úterý. Na tento den odbory svolaly další velkou demonstraci. Minulý čtvrtek Paříží pochodovalo 65 tisíc lidí a protestů po celé zemi se podle policie zúčastnilo 806 tisíc lidí. Byli mezi nimi například i členové baletu pařížské Opery, kteří dosud chodili do důchodu ve 42 letech. Nově by to mělo být po šedesátce, napsal server 20minutes.fr.

Sdružení zastupující obchodníky a firmy podnikající v cestovním ruchu už vyjádřila obavy z dopadů potenciálně dlouhé stávky na tyto sektory, napsal server francetvinfo.fr.

Státní tajemnice na ministerstvu hospodářství a financí Agnés Pannierová-Runacherová uvedla, že kabinet zvažuje daňové kompenzace pro postižené podnikatele. Nyní je podle ní nejdůležitější ujistit turisty, že do země stále mohou přijet.

Nový evropský komisař pro vnitřní trh, Francouz Thierry Breton, řekl, že reforma důchodů ve Francii je nezbytná i s ohledem na prodlužující se délku života. „Je také třeba mít vyvážený systém penzí,“ řekl Breton rádiu Europe 1.

Ve středu chce vláda představit podrobný plán důchodové reformy.

  • Hlavním důvodem stávky je reforma důchodového systému, kterou chce uskutečnit prezident Emmanuel Macron. Nový systém má být zaveden od roku 2025 s ambicí ukončit roztříštěnost na jednotlivé důchodové systémy pro určité profesní skupiny. Ve Francii existuje celkem 42 penzijních plánů.
  • Macron zamýšlí vytvořit jednotný systém, který by počítal s odměnami pro zaměstnance za každý odpracovaný den. Počítá se zavedením bodů, jež by byly v budoucnu převedeny na penzijní dávky. V současné době se důchody ve Francii počítají v soukromé sféře podle 25 odpracovaných let s nejvyšším výdělkem. Ve veřejném sektoru je základem výplata za poslední půlrok před odchodem do penze.
  • Oficiální věk odchodu do důchodu se ve Francii v poslední dekádě zvýšil ze 60 na 62 let, stále však zůstává jedním z nejnižších v rámci zemí OECD. Kupříkladu ve Velké Británii je to 66 let. Macron plánuje věk sjednotit na 64 let.
  • Právě tento bod vyvolal ve společnosti odpor. Například někdo, kdo by odešel do penze již ve věku 63 let, by mohl dostat o 5 procent méně peněz. Odbory se tak obávají, že Francouzi v důsledku budou muset pracovat déle, ale dostanou nižší důchod.
  • Nejhlasitějšími kritiky jsou lidé z profesí, které přijdou o nejrůznější úlevy. Patří mezi ně i námořníci, kteří mohou odejít do důchodu už v 55 letech. U některých oborů je to ještě dříve, třeba dělníci nebo železničáři mohou odejít do penze už v 52 letech. Úlevy se týkají i dalších státních zaměstnanců, právníků či zaměstnanců opery. 
  • Zvláštní programy přitom využívá jen minimum Francouzů. Jde asi o 700 tisíc lidí, tedy čtyři procenta důchodců. Většinu z nich tvoří zaměstnanci drah SNCF a dopravního podniku RATP, uvedl web Seznam Zprávy.
  • Podle BBC plánovaný systém počítá s případy, kdy si lidé berou volno z důvodu nemoci nebo mateřské dovolené a nabízí body jako „odškodné“. 
  • Prezident reaguje opatřením na stárnutí populace. Současný systém stojí Francii ročně 14 procent HDP, což je takřka nejvíc na světě, podotýká BBC. Na jednoho důchodce ve Francii připadá stále míň pracujících.
  • Bez reformy by se schodek jen v oblasti penzí pohyboval za šest let mezi osmi a sedmnácti miliardami eur. „Francie pracuje mnohem míň než její sousedi. Na pracovní trh vstupujeme později, odcházíme dřív a během roku pracujeme míň. Musíme o tom vážně diskutovat a přijít s konkrétním řešením,“ uvedl Macron na jaře. 
  • Konkrétní plány na reformu zveřejní vláda v polovině prosince, podle několika průzkumů veřejného mínění ale s reformou už teď nesouhlasí téměř polovina Francouzů, hlavně mladých do 34 let. Jedna ze sondáží ale také ukázala, že 75 procent Francouzů považuje reformu za nezbytnou, ovšem dvě třetiny nevěří, že se vládě podaří změny prosadit.
  • Zdroje: BBC, ČTK