Ve zdraví a ve středu zájmu. Rekordní let trval 19 hodin a 16 minut

Po 19 hodinách a 16 minutách strávených ve vzduchu přistálo na letišti v Sydney dopravní letadlo s padesáti lidmi na palubě. Nonstop letem s cestujícími z New Yorku se Dreamliner australské společnosti Qantas postaral o vytvoření nového rekordu. Prozatím šlo ze strany firmy o experiment, který měl ukázat dopad tak dlouhého letu na lidský organismus. Navážou na něj ještě zkušební lety bez mezipřistání z Austrálie do Evropy. V příštím desetiletí by Qantas chtěl začít takto létat pravidelně.

Lety, kterými se lidé dopraví doslova přes půl zeměkoule – z Evropy nebo amerického východního pobřeží do Austrálie či Oceánie – byly zatím vždy s mezipřistáním. Podle prvního ze tří plánovaných zkušebních letů Qantasu by to ale mohlo jít i bez něj. Boeing 787-9 dopravil 50 lidí (včetně posádky) z New Yorku do Sydney a podle lékařů, kteří nepřetržitě sledovali stav všech na palubě, to zvládli bez větších obtíží.

Let dlouhý 16 200 kilometrů trval 19 hodin a 16 minut, lékaři během něj sledovali, jak cestující spí a jedí a jaká je hladina melatoninu u posádky, i mozkovou aktivitu pilotů. „Let byl velmi úspěšný ze dvou pohledů. Tím prvním byl výzkum a také překonaná vzdálenost,“ podotkl kapitán letu Sean Golding. Poznamenal, že nonstop let New York – Sydney vzbudil i velký zájem letových kontrolorů.

Celou dobu letěl boeing potmě. Oproti jiným celonočním letům ale byl režim na palubě jiný. „Noční lety obvykle začínají večeří a potom se vypínají světla. Tento let jsme zahájili obědem a ponechali světla rozsvícená prvních šest hodin, což odpovídalo denní době v naší destinaci. Začali jsme ihned odstraňovat jetlag,“ podotkl ředitel Qantasu Alan Joyce.

Qantas předem přiznal, že Dreamliner, který z newyorského letiště Johna F. Kennedyho na letiště Kingsforda Smithe v Sydney letěl, není pro tak dlouhé lety ideální. Musel být plně natankovaný, musel být dramaticky omezen počet cestujících – Dreamliner by jich za normálních okolností pojmul zhruba pětinásobek – i množství nákladu či zavazadel. Podle kapitána Goldinga zbylo po přistání palivo na 70 minut letu.

Sobotní let QF 7879 nebyl zahájením provozu nové nonstop linky, další spoje z New Yorku do Sydney budou opět létat s mezipřistáním v Los Angeles. Letos by měly proběhnout další dva zkušební lety, tentokrát z Londýna do Sydney, tedy na trase ještě delší. Qantas zvažuje, že by mohl zahájit pravidelný provoz nonstop linek na trasách dlouhých 16 až 17 tisíc kilometrů po roce 2022.

Zda se tak opravdu stane, však ještě není zcela jasné. Výhodou takových letů má být především kratší doba cesty ve srovnání s lety s mezipřistáním nebo přestupem a také větší pohodlí pro cestující. Ti musí i při mezipřistání obvykle z letadla vystoupit a znovu projít kontrolou na letišti, při přestupu na jiný let je odbavení ještě složitější. Na druhé straně jsou nonstop lety zpravidla dražší. Qantas na ně navíc bude potřebovat nová letadla, zatím vybírá mezi Boeingem 777X a Airbusem A350.

V současnosti je nejdelší nonstop leteckou linkou světa spojení Singapuru s New Yorkem respektive sousedním Newarkem, které provozuje společnost Singapore Airlines. Let trvá přes osmnáct hodin. Nejdelší linka Qantasu je let s mezipřistáním ze Sydney do Londýna přes Singapur, na téže trase létají také British Airways. Australský vlajkový dopravce zároveň provozuje i nepatrně kratší linku z Melbourne do Londýna. Ta je sice také s mezipřistáním, k němu ale dochází již v australském Perthu. Odtud se pokračuje déle než 17 hodin bez další zastávky.