V Reykjavíku jídlo padá z nebe. Více než stovka restaurací tam nabízí dopravu dronem

Horizont ČT24: V Reykjavíku si lidé mohou objednávat jídlo, které jim dopraví dron (zdroj: ČT24)

Ve více než stovce restaurací v Reykjavíku si lidé mohou objednat jídlo, které jim dopraví dron. Internetová společnost Aha už takto od loňského podzimu dodala víc než šest tisíc balíčků. Do pěti let chce být jedničkou na trhu.

Hexakoptéra neboli šestivrtulové bezpilotní vznášedlo je rychlejší, levnější a ekologičtější než běžná doprava po silnici. Přesto si svoji pozici na trhu musí teprve vybojovat. Zatím v Reykjavíku vzlétne jen dvakrát až třikrát denně, zatímco auta tam doručí stovky dodávek.

„Jsou bezpečnější než jízda na silnicích. Ve většině měst světa jsou dopravní zácpy mnoho let. Čekáme na létající auta, ale dodávky jídla a jiného zboží pomocí těchto dronů je dokážou nahradit,“ říká provozní ředitel společnosti Aha Kristofer Mar Maronsson. 

Zákazníci si můžou jídlo objednat od jedenácti do osmi večer. Objednávku pak dron spustí na ocelovém laně.

Systém vyvinula izraelská společnost

Jeden z největších internetových obchodníků na Islandu získal licenci k letům na třinácti trasách, odchýlit se od nich může maximálně o sedm set metrů. Od začátku spolupracoval s izraelskou společností Fly-trex, která celý systém vyvinula.

Bezpilotní stroje navigují počítače a člověk je jen monitoruje. „Devadesát procent všech nehod bezpilotních letounů, o kterých víme, jsou způsobeny lidským faktorem. Počítače nedělají chyby. Nedokončily by dodávku, kdyby došlo k nějakým nepředpokládaným problémům, vrátily by se,“ říká ředitel a zakladatel společnosti Aha Maron Kristofersson.

S příletem dronů musí souhlasit sousedé

Cestu může zkomplikovat počasí nebo málo nabitá baterie. I tato malá vznášedla musí dodržovat pravidla leteckého provozu nad metropolí, aby nedošlo ke srážce. Jejich bzukot některým obyvatelům vadí, a proto stálí zákazníci musí mít od svých sousedů písemný souhlas s jejich příletem.

I největší mezinárodní společnosti Google a Amazon investují už několik let do programů, které drony zapojují do zásilkové služby. V některých afrických zemích se používají k doručení léků a zdravotnického materiálu do těžko přístupných oblastí.

Islandská společnost Aha chce svoji flotilu rozšířit ze dvou na deset letounů. Ty by měly unést těžší náklad než tři kilogramy a létat i za deště nebo silnějšího větru. Kromě prostoru letiště mají pokrýt celé území Reykjavíku včetně předměstí a do pěti let doručit polovinu ze všech zásilek.